چکیده:
امروزه دوزبانگی و چند زبانگی یک پدیده ی جهانی است و تقریبا به ندرت می توان کشوری را سراغ داشت که دست کم بخش کوچکی از جمعیت ان به دو یا چند زبان تکلم نکنند. (بیالسیتوک ,۱۹۸۸) .دو زبانگی امری شایع است و در حدود پنجاه درصد مردم جهان دو زبانه یا چند زبانه هستند. تحقیقات اخیر تفاوتهایی را بین دو زبانه ها و یکزبانه ها در حوزه های مختلف نشان داده است .(کالو و همکاران، .(۲۰۱۴اگر زبان کودک و زبان آموزش متفاوت باشد پدیده ی دوزبانگی به وجود می آید که در آن فرد علاوه بر زبان مادری باید زبان دیگری را نیز بیاموزد.کسانی که به زبان های مختلف صحبت می کنند،نظام های شناختی متفاوت دارند و این نظام های شناختی متفاوت بر روش تفکرشان درباره جهان تاثیر می گذارد. استدلال میکند که زبان اندیشه را تعیین میکند ازاینرو افراد چندزبانه دارای الگوهای مختلف فکری برای هر زبان هستند.
خلاصه ماشینی:
کارایی موثر این کارت برای افراد از 7سال به بعد است و بر ای نوجوانان و بزرگسالان عملا کاربرد بیشتری دارد اجرای ازمون بعد از انتخاب هر کارت در دو نوبت انجام می شود (علیزاده،2006) الف-کارکرد استدلال به وسیله خرده مقیاس تشابهات مقیاس وکسلر و کارکرد حافظه کاری به وسیله خرده مقیاس حافظه رقمی وکسلر مورد سنجش قرار گرفت.
این ازمون برای ازمایش کودکان 5تا15ساله اختصاص دارد کل مقیاس از 12خرده ازمون تشکیل شده است که این 12 خرده تست ،برحسب ویژگی های کلامی یا غیر کلامی به دو گروه تقسیم می شود (بارکلی و همکاران،1998) ب-ابزار : به منظور مقایسه کارکرد های اجرایی استدلال و برنامه ریزی-سازماندهی از ازمون های وکسلر و اندره ری استفاده شد .
که این ازمون کارکرد های اجرایی کودکان دوزبانه و تک زبانه را در افراد 9تا15 سال دختر و پسر شهر بجنورد مورد ازمون قرار داد.
زمان اجرای ازمون وکسلر و ازمون اندره ری با هم برای هر دانش اموز حدودا 30دقیقه طول کشد ج-گرداوری داده ها همان طور که گفته شد انتخاب دانش اموزان با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفت؛البته این دانش اموزان از نظر متغییرهای سن (8-11سال)،جنس (دختر)و (پسر)بهره هوشی و طبقه اجتماعی-اقتصادی (متوسط)همتا سازی شده بودند.
فراوانی زبان دانش اموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 5.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر با مقایسه ی عملکرد اجرایی دانش اموزان تک زبانه و دو زبانه پسر و دختر ننشان داد که بین کودکان تک زبانه و دو زبانه در عملکرد اجرایی شان تفاوتی ندارند و نتایج معنا دار نبوده است .
Independent effects of bilingualism and socioeconomic status on language ability and executive functioning, Cognition, 130, 278–288.