چکیده:
در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش بودیم که آیا روانشناسی اگزیستانسیال (به روایت ارنستو اسپینلی) چارچوب مفهومی مناسبی برای فهم مسئلهی ادبیات نوجوان و پژوهش در این حوزه ارایه میدهد یا نه. بدین منظور، ابتدا مسئلهی ادبیات نوجوان را در چارچوبهای نظری موجود تحلیل کردیم و دیدیم که همهی آنها درنهایت، مسئلهی ادبیات نوجوان را نمود نوعی دوراهی و تقابل میان خود و دیگری/جهان میدانند. پس از معرفی مختصر روانشناسی اگزیستانسیال نشان دادیم که میتوان با تکیه بر اصل همپیوستگی و مفاهیمی چون دیمونیک، انتخاب، آزادی و مسئولیت اصیل و غیراصیل، مسئلهی اصلی ادبیات نوجوان را صورتبندی کرد. در ادامه، الزامات خاصِ روش کاربرد این نظریه (کیفی، سوژهمحور ومبتنیبر توصیف) و زمینههای مناسب نظریهپردازی و نقد در این حوزه را بر مبنای روانشناسی اگزیستانسیال پیشنهاد کردیم.
In this research, we sought to answer the question of whether existential psychology (as presented by Bo Jacobson and Ernesto Spinelli) provides a conceptual framework for understanding the main problem of young adult literature and research in this field. To this end, we first analyzed the problem of young adult literature in the existing theoretical frameworks and found that all of them ultimately have considered this problem as a kind of dichotomy between self and the other/the world. After a brief introduction of existential psychology (from the perspective of Ernesto Spinelli and Bo Jacobson), we have shown that one can rely on the inter-relatedness principle and two basic life dilemmas, love/aloneness and the free choice /the Obligations of your life reality, as well as concepts such as daimonic, choice, freedom, responsibility in authentic or inauthentic ways to formulate the main problem of young adult literature. We propose, then, specific requirements for the method to apply this theory in literary criticism or theorizing (being qualitative, subject-oriented, and based on description), and appropriate areas for theorizing and literary criticism in this field, based on existential psychology.
خلاصه ماشینی:
پس از معرفي مختصر روان شناسي اگزيستانسيال نشان داديم که ميتوان با تکيه بر اصل هم پيوستگي و مفاهيمي چون ديمونيک ، انتخاب ، آزادي و مسئوليت اصيل و غيراصيل ، مسئله ي اصلي ادبيات نوجوان را صورت بندي کرد.
در ادامه ، ابتدا ديدگاه هاي موجود درباره ي اين مسئله ي اصلي را بررسي و تحليل ميکنيم ، سپس رويکرد روان شناسي اگزيستانسيال را معرفي خواهيم کرد و نشان خواهيم داد که چه زمينه هاي بالقوه اي در آن هست که به ما کمک ميکند مسئله ي اصلي ادبيات نوجوان را از زاويه اي جديد طرح و بررسي کنيم .
٢. روش پژوهش هدف ما در اين پژوهش آن است که مسئله ي علت وجودي و متمايزکننده ي ادبيات نوجوان را در مرحله ي اول ، از ديد نظريه پردازان مطرح اين حوزه صورت بندي کنيم ؛ در مرحله ي بعدي، بيان همين مسئله را به زبان روان شناسي اگزيستانسيال و در قالب اصطلاحات و دانش واژه هاي اين شاخه ي روان شناسي صورت بندي کنيم و در مرحله ي نهايي نيز «امکان سنجي» حوزه ي نظري روان شناسي اگزيستانسيال را براي نظريه پردازي و نقد ادبي در حوزه ي رمان نوجوان ارايه کنيم .
سپس نشان داديم که مسئله ي اصلي ادبيات نوجوان را که در ساير چارچوب هاي نظري مطرح شده است ، ميتوان به نحوي مطلوب در قالب مفاهيم و مقولات روان شناسي اگزيستانسيال صورت بندي کرد.