چکیده:
یکی از موضوعات بحث برانگیز در باستانشناسی و هنر جهان اسلام، چیستی هنر اسلامی است. پژوهشگران متعددی درباره خاستگاه، چیستی و حوزه عمل هنر دوران اسلامی مقالات و کتب تخصصی نگاشته اند. آنچه که معیار تمایز اندیشه های معاصر در تفسیر هنر به معنای اسلامی آن قلمداد می شود معطوف به مبانی نظری و چارچوبهای تفسیری است که هریک، با رهیافتهای گوناگون به آن پرداخته اند. رهیافت هایی که به واقع، نقش بسزایی در بیان منسجم و مقتن از پدیده های هنری در جهان اسلام داشته اند. کتاب حاضر در زمرهی کتب مرتبط با حوزه شناخت هنر دوران اسلامی است که با تکیه بر رهیافت تاریخینگری به رشته تحریر درآمده است. بررسی این کتاب نشان میدهد علیرغم گستردگی حاکمیت سیاسی حکومتها در جهان اسلام، نویسنده توانسته نمایی کلی از تحولات را در مقیاس محلی عرضه نماید. بطوریکه، با تمرکز بر نقاط مهم جغرافیایی، دستاوردهای هنری مسلمین را در توالی فرهنگی نظاممندی بیان نماید.
Argument to Islamic Art is one of the controversial topics in Archaeology and art of Islamic world. Many scholars have been written professional articles and books about origin, function, cognition of art Islamic Period. Whatever it was caused as definition difference about Islamic art due to that theoretical framework and various approach have been studies so far. These theoretical approaches have been most important to coherence presentation from artistic phenomenon's in Islamic world.Present book include in source book of Islamic art cognition that it have written on based Historicism approach. In this book has tried that most events and most important will be shown from socio-political and cultural evolutions in Islamic world according to evidence of urban-planning, art and architecture.Investigation of this book shows that author can be present general landscape evolutions according to local scale despite to expansion of Islamic governments in political authority. Serious critics' included as: generalization and descriptive presentation of various events in Islamic world, lack of the determined approach in analyzing of artistic phenomenon, over focusing on the socio-economic impacts to production of objects. Finally, this factor has caused that others factors were ignored.
خلاصه ماشینی:
بررسی این کتاب نشان میدهد که باوجود گستردگی حاکمیت سیاسی حکومتها در جهان اسلام، نویسنده توانسته است نمایی کلی از تحولات را در مقیاس محلی عرضه کند؛ بهطوریکه با تمرکز بر نقاط مهم جغرافیایی، دستاوردهای هنری مسلمانان را در توالی فرهنگی نظاممندی بیان کرده است.
هنر دوران اسلامی یکی از جایگاههای مهم بهرهبرداری از این رویکرد علمی است؛ زیرا هنر جهان اسلام زاییدۀ دو مؤلفۀ اصلی است: «ایدئولوژی»، که در این مقاله بیشتر تأکید بر جنبههای دینی و مذهبی است و دیگری، «هویت اسلامی» که در زبان و خط عربی استمرار یافته است.
مثلاً، میتوان به صفحۀ 18 کتاب اشاره کرد که مؤلف دربارۀ هنر صدر اسلام صحبت میکند؛ این درحالی است که تصویری تخیلی از مانی از دورۀ صفوی به نمایش گذاشته شده است.
در مقدمۀ کتاب، مؤلف بر این مسئله اذعان دارد که نوشتار حاضر یک بررسی دقیق تاریخی دربارۀ هنر اسلامی ندارد و نگرشی موضوعی و پراکنده از موضوعهای مهم هنر جهان اسلام را از نظر گذرانده است.
اروین بحثی را مطرح میکند و بر این باور است که تصوف عقبهای تاریخی از صدر اسلام داشت و درادامه، بر این تأکید دارد که تصوف تا دوران معاصر هم یکی از تحولات اصلی جوامع مسلمان است.
بهعلت تحولات مهمی که در هنر و صنعت سفالگری ایران بهمنزلۀ یکی از مراکز اصلی فرهنگی جهان اسلام روی داده است، بسیاری از گونههای شاخص سفال در نظر گرفته نشده و دربارۀ آن توضیحی به میان نیامده است.