چکیده:
استخراج مؤلفههایی برای تعیین سبک فردی نویسنده، از جمله مواردی است که میتواند اضهارنظرها دربارۀ سبک نویسنده را دقیق تر و بیشتر بر اساس پارامترهای قابل اندازه گیری نشان دهد. یکی از این پارامترها می تواند بررسی بسامد نسبی ساختاری خاص باشد. در این باره بررسی ساختار هجایی ردیف و قافیه میتواند مؤثر باشد. به این منظور این پژوهش کوشیده است تا با بررسی بسامد ساخت و الگوی هجایی ردیف و قافیه در اشعار حافظ، میزان استفاده این شاعر بزرگ را از هر یک از ساختهای هجایی زبان فارسی در ردیف و قافیه و همچنین چینش این ساختها در هر یک از الگوهای هجایی بررسی کند. این پژوهش نشان میدهد که نسبت ساخت هجا در شعر حافظ با زبان طبیعی فارسی تاحدودی هماهنگی دارد. به لحاظ الگوی هجا، شاعر از الگوهای بسیار متنوعی استفاده کرده است. به لحاظ بسامد الگوهای به کار گرفته شده نیز الگوهای متفاوت از بسامدهای متفاوتی برخوردارند. هر چند شاعر در الگوی تک-هجایی رغبتی به استفاده از هجای باز نشان نداده است، در الگوهای چندهجایی به خوبی از این هجا استفاده کرده است. این پژوهش نشان میدهد که شاعر در استفاده از برخی از الگوها با محدودیتهایی مواجه است که از آن جمله میتوان به استفاده نکردن از الگوهایی که با cvcc آغاز میشوند در الگوهای دو هجایی اشاره کرد. این پژوهش همچنین نشان میدهد که در کاربرد هر یک از ساختها در مجموع الگوها، ساخت cv بر دو ساخت cvc و cvcc برتری یافته است. به لحاظ میانگین کاربرد هر یک از ساختهای سه گانه در مجموع هجاهای ردیف و قافیه، هجای cv در رتبه اول و هجاهای cvc و cvcc در جایگاههای بعد قرار دارند که هم به لحاظ رتبه و هم بسامد نسبی با زبان گفتاری و نوشتاری همراهی میکند.
Extracting components to determine the author's personal style is one of the things that can show the author's style more accurately and better based on measurable parameters. One of these parameters is the study of the relative frequency of a particular structure. In this regard, the study of the syllabic structure of the row and rhyme can be effective. For this purpose, this research has tried to determine the frequency of construction and the syllabic pattern of rows and rhymes in Hafez's poems. The study also aims to examine the extent to which Hafez uses each of the syllable structures in the row and rhyme and the arrangement of these structures in each syllable pattern. This research shows that the ratio of syllable construction in Hafez's poetry is somewhat in harmony with the natural Persian language. In terms of syllable pattern, the poet has used a wide variety of patterns. In terms of frequency, the patterns used also have different frequencies. Although the poet has shown no interest in using open syllables in the one-syllable pattern, he has used this syllable well in multi-syllable patterns.This study shows that the poet has limitations in using some patterns, such as not using patterns that start with cvcc in two-syllable patterns. This study also shows that in the application of each of the constructions in total patterns, the construction of cv is superior to the constructions of cvc and cvcc. In terms of the average use of each of the three constructions in all row and rhyme syllables, cv syllables are in the first place and cvc and cvcc syllables are in the next positions, which in terms of both rank and relative frequency is accompanied by spoken and written language.
خلاصه ماشینی:
بررسي و تحليل ساختار رديف و قافيه در شعر حافظ از منظر بسامد نسبي ساخت و الگوي هجايي * 1 زندهياد مهرزاد منصوري چکيده استخراج مؤلفه هايي براي تعيين سبک فردي نويسنده، از جمله مواردي اسـت کـه مي تواند اضهارنظرها دربارة سبک نويسنده را دقيق تر و بيشتر بر اساس پارامترهـاي قابل اندازهگيري نشان دهد.
به اين منظور اين پژوهش کوشيده است تا با بررسـي بسـامد سـاخت و الگوي هجايي رديف و قافيه در اشعار حافظ ، ميزان استفاده ايـن شـاعر بـزرگ را از هر يک از ساخت هاي هجايي زبان فارسي در رديف و قافيه و همچنين چينش ايـن ساخت ها در هر يک از الگوهاي هجايي بررسي کند.
به لحاظ ميانگين کاربرد هر يک از ساخت هاي سه گانـه در مجموع هجاهاي رديف و قافيه ، هجـاي cv در رتبـه اول و هجاهـاي cvc و cvcc در جايگاههاي بعد قرار دارند که هم به لحاظ رتبه و هم بسامد نسبي با زبـان گفتـاري و نوشتاري همراهي مي کند.
در اين پـژوهش کـه سـاخت هجـايي زبـان فارسي به صورت ساخت شـش گانـه cv،cvc ،cvcc ،v ،vc و vcc در نظـر گرفتـه شـده است ، ساخت هجايي (cv,v)cv با ٦٥% بيشترين فراواني ، ساخت هجـايي (cvc,vc)cvc با ٣١/٥% در رتبه دوم و ساخت هجايي cvcc با کمتر از ٣/٥% در رتبه سوم قرار دارد.
به لحاظ ميزان کاربرد، هر يک از سـاخت هـاي سـه گانـه هجـايي در قافيه شعر حافظ به اين صورت است که هجاي cv با ٣٧٨ مورد (٥٢%)، هجـاي cvc بـا ٣١٩ مورد (٤٤%) و هجاي cvcc با ٢٨ مورد (٤ درصد) فراواني ، به ترتيـب رتبـه اول تـا سوم را شامل شدهاند.
(2002) Syllable Templates in Urdu Language.