چکیده:
امروزه، فناوریهای نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی نه تنها جنبۀ مادی و اقتصادی زندگی، بلکه چارچوبهای نمادین آن را نیز دگرگون کرده است. تأثیر این شبکه ها به گونه ای است که دیگر نمی توان زندگی افراد و جوامع را بدون آنها تصور کرد. این پژوهش به بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در ابعاد مختلف رضایتمندی (انتشار اخبار، ارتقای سطح اطلاع و آگاهی، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و اعتماد به رسانه های اجتماعی) کاربران شبکه های اجتماعی مجازی نظیر اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توییتر در شش ماه نخست سال 1397 در شهر تهران پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی -پیمایشی بوده و از طریق پرسشنامه محقق شده است. ۳۸۴ نفر از کاربران شبکه های اجتماعی در شهر تهران جامعۀ آماری این تحقیق را تشکیل میدهند و برای تحلیل داده ها از روش تاپسیس استفاده شده است. بهطور کلی با بررسی نتایج حاصل شده از تحقیق مشخص شد که: در میان عوامل موثر بر رضایتمندی، گزینۀ تلگرام با شاخص 0.98 در رتبۀ اول، اینستاگرام با شاخص 0.97 در رتبۀ دوم، توییتر و فیسبوک در رتبههای سوم و چهارم اهمیت قرار دارند.
Nowadays, new communication technologies & Social Networks not only have evolved the economy of life & financial aspects but also changed its symbolic framework. These networks are so effective that you cannot imagine one’s life & his society without them. This research is opt to survey on the role of virtual social networks in view of different aspects of satisfaction of users in first six month of 2018( News distribution, upgrading of public knowledge & awareness, the scale of using virtual social networks & trusting social media like Instagram, Telegram, Facebook & Twitter). The present research is descriptive in nature & has applied questionnaires. 384 people constitute the statistical population of this research. Data analysis has been done by TOPSIS & the general findings are as follows: Telegram with %98 percent of satisfaction, Instagram with %97, the 3rd & fourth place belongs to Twitter & Facebook.