چکیده:
امروزه افزایش پیچیدگی، عدم اطمینان و مشکلات زیستمحیطی، اهداف استراتژیک بسیاری از بنگاهها را از اصطلاح «تلاش برای سودآوری» به «تلاش برای تابآوری» تغییر داده است. دراینبین بلایای طبیعی، بیماری همهگیر، حملات تروریستی، رکود اقتصادی، خرابی تجهیزات، خطاهای انسانی و شرایط تجارت جهانی چالشهایی را بهویژه برای کسبوکارهای نوپا ایجاد کرده است. در راستای سازگاری فعال با بحرانهای فراگیر، این تحقیق به دنبال ارائه مدلی برای خلق تابآوری پویا در کسبوکارهای نوپا برابر بحران کرونا است. استراتژی پژوهش حاضر کیفی و ازنظر هدف بنیادی و از نگاه ماهیت و روش توصیفی– تحلیلی است. در این پژوهش از روش فراترکیب برای غربالگری منابع استفادهشده است و مقالات مرتبط با موضوع پژوهش بین سالهای 2010 تا 2020 موردبررسی قرارگرفته است. پس از تجزیهوتحلیل یافتههای تحقیق با روش داده بنیاد گلیزری، 85 واقعه در 17 مفهوم، 5 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی برچسبگذاری شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد با «ظرفیتسازی چندگانه» از طریق «توانمندسازی پایدار»، «نوآوری باز» و «همافزایی» در کنار ابزارهایی مانند «وب 2.0» و «استراتژیهای تعاملی» و همچنین «خلق ارزش مشترک» با درگیر نمودن «سرمایه اجتماعی» و «سازگاری فراگیر» تابآوری کسبوکارهای نوپا در برابر بحرانهای زیستمحیطی فراگیری مانند ویروس کرونا تقویت خواهد شد.
Today, the increasing complexity, uncertainty, and environmental problems have shifted the strategic goals of many firms from “trying to be profitable” to “trying to be resilient”. Meanwhile, natural disasters, epidemics, terrorist attacks, recessions, equipment, failures, human errors, and global trade conditions have imposed particular challenges on start-ups. In order to become actively adaptive to pervasive crises, this study seeks to provide a model for creating dynamic resilience in start-ups in the face of the Corona crisis. The present study is qualitative in terms of strategy, fundamental in terms of aim, and descriptive-analytical in terms of nature and methodology. In this research, the meta-synthesis method has been used to screen the resources, and the topic-related articles published between 2010 and 2020 have been reviewed. After analyzing the research findings using Glaser’s grounded theory, 85 cases were labeled in 17 concepts, 5 sub-categories and 2 main categories. The findings show that “multiple capacity building” through “sustainable empowerment”, “open innovation”, and “synergy” along with tools such as “Web 2.0” and “interactive strategies” as well as “shared value creation” by involving “social capital” and “pervasive adaptation” will strengthen the resilience of start-ups in the face of pervasive environmental crises such as the Corona virus.
خلاصه ماشینی:
در راستاي سازگاري فعال با بحران هاي فراگير، اين تحقيق به دنبال ارائه مدلي براي خلق تاب آوري پويا در کسب وکارهاي نوپا برابر بحران کرونا است .
در اين تحقيق براي خلق تاب آوري پويا در کسـب وکارهاي نوپا مقابل بحران کرونا، از رويکرد فراترکيب بارسو و سـندوليکسـي (٢٠٠٦) و روش تحليل داده بنياد گليزري (٢٠٠٢) اسـتفاده شـده است .
6. Williams & Vorley در زمان عدم اطمينان و بحران ، تاب آوري به عنوان موضوعي مرتبط با بقا و سازگاري با چالش هاي ناشي از شرايط بازارهاي جديد و رقابت جهاني مطرح شده است (ميندنز بلانکو جان و مونتيز-بوتيلا١، ٢٠١٧).
Sá Marcelo Martins 7 Musavengane & Kloppers 3.
٣- روش شناسي با توجه به اينکه هدف اصلي اين تحقيق ارائه مدلي براي خلق تاب آوري پويا در کسب وکارهاي نوپا مقابل بحران کرونا است ؛ اين پژوهش از نگاه استراتژي کيفي، ازنظر هدف ، بنيادين و ازلحاظ ماهيت و روش ، توصيفي- تحليلي است .
نتايج يافته ها نشان ميدهد براي مفهوم سازي تاب آوري پويا در کسب وکارهاي نوپا در شرايط بحران هاي طبيعي و غيرطبيعي مانند کرونا، بايد به «ظرفيت سازي چندگانه » و «خلق ارزش مشترک» پرداخت شود.
در اين پژوهش ، تاب آوري پويا در کسب وکارهاي نوپا باهدف کسب و حفظ مزيت رقابتي در شرايط مختلف بحران و به خصوص بحران کرونا مفهوم سازي شده است .
مفهوم ظرفيت سازي چندگانه به دنبال ايجاد زيرساخت هاي لازم جهت تاب آوري نمودن کسب وکارهاي نوپا در برابر بحران هاي فراگيري مانند بحران کرونا است .