چکیده:
طی چند سال اخیر، اصرار زیادی بر استقرار بودجهریزی عملیاتی به منظور هدفمند نمودن فعالیتهای دستگاههای اجرایی دولت وجود داشتهاست. دانشگاهها نیز بعنوان یکی از دستگاههای اجرایی در نظام مالی دولت مکلف شدهاند که بودجهریزی عملیاتی را پیاده نمایند. یکی از اهداف اصلی نظام بودجهریزی عملیاتی پاسخگو نمودن زیر بخشها و همچنین توزیع متناسب بودجه بین آنها از طریق تخصیص درآمد و هزینه میباشد. در این مقاله با استفاده از مفهوم تئوری بازیها روشی برای تخصیص بودجه به زیر مجموعهها در یک دانشگاه ارائه میشود. به طور مشخصتر، تخصیص بودجه به شکل یک بازی مشارکتی مدل میگردد که دانشکدهها بازیگران آن میباشند و تابع ویژگی ارزش میزان عایدی را نشان میدهد. ابتدا، از مفهوم هسته برای تخصیص استفاده میگردد که موجب حفظ منافع همه بازیگران و ادامه فعالیت در دانشگاه گردد. سپس، و با توجه به امکان عدم وجود هسته، از مفهوم نوکلئوس برای کمینه کردن نارضایتی احتمالی بازیگران استفاده میشود. در نهایت، روش نوین ارائه شده در مقاله در یک دانشگاه اجرا میگردد که نتایج به دست آمده تا حدود زیادی با انتظارات خبرگان منطبق بوده است.
In recent years, there has been a strong push to establish operational budgeting to set clear goals for activities in government agencies. Thus, universities, as executive agencies in the governmental financial system, are obligated to implement operational budgeting. One of the main objectives for imposing operational budgeting is making the subunits responsible as well as a fair distribution of budget through cost and revenue allocation. A game theory approach is presented for a better allocation of budget to sub-sectors in a university. More precisely, budget allocation is modeled as a co-operative game with departments as the players where their benefits form the characteristic function. First, the core concept is applied for the allocation, so all players’ interests are saved to guarantee the continuation of their collaboration. Then, regarding the possibility of no-existence of the core, the nucleolus is applied to minimize the players’ dissatisfaction. Finally, the novel suggested method in the paper is applied in a university where the results are per experts’ expectations to a good amount.
خلاصه ماشینی:
اما چندين مقاله در رابطه با مفهوم بودجه ريزي 1 Lemaire 2 Netessine & Shumsky 3 Katok & Wambach 4 Edward 5 Gallego & Talebian 6 Ashrafzadeh et all (2017) عملياتي، زيرساخت هاي لازم و روش هاي آن مشاهده شد که برخي از آنها بر بودجه ريزي در دانشگاه ها نيز تاکيد داشتند.
هدف آنها از ارائه اين مقاله ، ارائه يک مدل استوار-فازي بوده که هم تخصيص سرانه بودجه بر اساس تعداد دانشجو را 1 Ferreri & Cowen 2 Wang 3 Rezaei (2016) 4 Heydari, Amiri & Jomor (2018) 5 Pourali & Kakavan (2016) 6 Negintaji & Zamanzadeh (2015) 7 Azar, Amini & Ahmadi (2013) پوشش دهد و هم اينکه برنامه محوري و اهميت هر برنامه را مورد توجه قرار دهد.
1 Engevall & Gothe 2 Core 3 Nucleolus فرض سوم : بودجه براساس تعداد دانشجو محاسبه و پرداخت ميشود فرض چهارم ، هزينه هاي دانشکده ها، و پژوهشکده هاي که به فرض ، کاملاً مستقل ميشوند، و يا اينکه با تشکيل ائتلافي، يک واحد دانشگاهي مستقل را تشکيل ميدهند، از رابطه زير به دست ميآيد: )به تصویرصفحه رجوع شود) در اين رابطه ، S اعضاي ائتلاف ، و I نيز ميزان بودجه دريافتي هر زير مجموعه بر اساس معيارهاي تعريف شده ، از دولت ميباشد.
در اين مقاله ، با استفاده از مفهوم نوکلئوس ، روشي براي توزيع بودجه بين دانشکده ها و زير مجموعه هاي يک دانشگاه ارائه شد.
Robust fuzzy performance based budgeting model an approach to managing the budget allocation risk - case study: Tarbiat Modares University.