چکیده:
چکیده در حوزۀ صنعت برق، رگولاتوری نقش مهمی بر عهده دارد. رگولاتوری عبارت است از تنظیم مقررات و نظارت در سطح سیستم برق. در بازار اروپایی برق، رگولاتوری با چالشهایی روبهرو بوده است. در این رژیم حقوقی، رگولاتوری بازار برق در دو سطح ملی و اتحادیۀ اروپایی انجام میشود. اصول استقلال و پاسخگویی، هم در بخش رگولاتوری ملی و هم در حوزۀ رگولاتوری در سطح اتحادیۀ اروپایی دیده میشود. مراجع رگولاتوری اختیارات و تکالیف زیادی دارند. در سطح اتحادیۀ اروپایی، کمیسیون اروپایی و آژانس هماهنگکنندۀ رگولاتورهای انرژی، مهمترین ارکان رگولاتوری بازار برق هستند. در کنار این دو، رگولاتورهای غیررسمی نیز فعالیت میکنند. به منظور افزایش کارایی بازار داخلی برق و افزایش همکاری مشترک و هماهنگی میان اپراتورهای شبکه، کدهای شبکه تصویب شدهاند. در این مقاله، به ابعاد مختلف تنظیم بازار برق اروپایی پرداخته شده است.
In the electricity industry sector, the regulation has an important role. Regulatory means that regulation and monitoring on electricity system. In the European electricity market, regulatory has faced different challenges. In this legal system, the electricity market is regulated at both national and European levels. The principles of independence and accountability are seen in the recent both levels. Regulatory authorities have many powers and responsibilities. At the level of the EU, the EC and ACER are the most important elements of the electricity market regulatory framework. Additionally, These two unofficial regulators co-operate alongside them. Network codes have been approved to increase the efficiency of the domestic electricity market and increase co-operation and coordination between network operators. Due to the differences in financial and physical markets for electricity, each of these markets has its own regulating regime.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، در نظام حقوقي اتحاديۀ اروپايي در حوزٔە انرژي به طور عام و حوزٔە انرژي برق به طور خاص ، موضوع تنظيم مقررات مورد توجه جدي قانون گذاران و سياست گذاران اين اتحاديه بوده است .
کل بازار آزادسازي شدٔە داخلي انرژي گاز و برق اروپايي از طريق چهار بستۀ قانون گذاري که در سال هاي ١٩٩٠، ٢٠٠٣، ٢٠٠٩ و ٢٠١٩ تصويب شدند، تنظيم مقررات شده است .
(Regulation Co- Operation, 2013: 41 جنبۀ ديگر از چالش هاي يکپارچگي بيشتر شبکۀ انرژي اتحاديۀ اروپايي ، عبارت است از اين که مشکلات شبکه در يک نقطه مي تواند تأثيرات مهمي بر تعداد زيادي از مردم و کشورها داشته باشد؛ براي مثال ، خاموشي ٦ سال ٢٠٠٦ ناشي از مشکلات شبکۀ انتقال در آلمان باعث شد ده ميليون نفر در آلمان ، بلژيک ، فرانسه ، اسپانيا و اتريش براي نيم ساعت بدون برق شوند.
دستورالعمل هاي جديد برق و گاز بر مبناي تجربه هاي به دست آمده از اين ايدٔە بستۀ دوم ، از مقررات جديدي با رويکرد تنظيم گري ملي رونمايي کرده اند؛ به گونه اي که سرانجام در فرايند قانون گذاري در سطح اتحاديۀ اروپايي ، سومين دستورالعمل برق مقرر داشت که هر دولت عضو بايد يک مرجع تنظيم مقررات را در سطح ملي بازطراحي کند (٢٠١٠ ,Raschauer&Haumer).
هم اپراتورهاي سيستم انتقال شبکۀ اروپايي و هم آژانس هماهنگ کنندٔە تنظيم گرهاي انرژي ، به طور هم زمان مسئول نظارت بر اعمال و اجراي اين کدها هستند (٣٥ :٢٠١٣ ,International Regulation Co- Operation).