چکیده:
هدف اصلی این مقاله انتخاب مناسبترین روشهای همگرایی تلویزیون و محتوای کاربرمحور (UGC) است که سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران میتواند از آنها بهره گیرد. ابتدا با در نظر گرفتن مجموع نظریهها و یافتههای پژوهشهای پیشین و همچنین مشاهدات تجربههای شبکههای تلویزیونی، انواع روشهای همگرایی تلویزیون و محتوای کاربرمحور در قالب دستهبندی مشتمل بر پنج روش پیشنهاد شده است: بازخورد، سوژهیابی، محتوایابی، جمعسپاری و افکارسنجی. بهمنظور اعتبارسنجی و تصحیحات لازم، این دستهبندی در پنج جلسه تخصصی با حضور مدیران و خبرگان بخشهای مختلف صداوسیما به بحث و تبادلنظر گذاشته و نهایی شد. برای اولویتبندی این موارد از روشی از مجموعه خانواده روشهای تصمیمگیری چندمعیاره یا تحلیل تصمیم چندمعیاره بهره گرفته شده است. روش فرایند سلسلهمراتبی و نرمافزار «اکسپرت چویس» بهکار رفت و در نتیجه علاوه بر مشخص شدن لیستی که پنج روش همگرایی بین تلویزیون و محتوای کاربرمحور را به ترتیب اولویت برای ما مشخص کرده است، وزن مطلوب هر کدام از این روشها نیز بهدست آمد. تحلیل مشخص کرد بر اساس معیارهای تصمیم استفاده از روش جمعسپاری برای همگرایی بین تلویزیون و محتوای کاربرمحور بیشترین امتیاز را میگیرد و پسازآن با فاصله کمی محتوایابی قرار دارد. افکارسنجی، بازخورد و سوژهیابی رتبههای سوم تا پنجم این اولویتبندی هستند. در پایان پس از جمعبندی، پنج پیشنهاد کاربردی برای بهرهگیری از نتایج پژوهش در بخشهای مختلف سازمان صداوسیما ارائه شده است.
The main purpose of this article is to select the most appropriate methods of TV convergence and user-generated content (UGC) that the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) Organization can use. First, considering the sum of the theories and findings of previous research, as well as observations of the experiences of other television networks, a variety convergence of TV and user-generated content ways were proposed in the form of a classification consisting of five method: Feedback, Subject Finding, Content Finding, Crowdsourcing and Opinion Survey. We organized five specialized discuss sessions to validate and make the corrections of this classification. Managers and experts from different departments of IRIB participated in these sessions. In order to prioritize these cases, we used a method from the family set of multi-criteria decision making (MCDM) or multi-criteria decision analysis (MCDA) methods. Analytical Hierarchy Process (AHP) and ‘Expert Choice’ Software was used; as a result, in addition to the list of five methods of convergence between television and user-generated content in order of priority, the optimal weight of each of these methods was obtained. The results showed that according to the decision criteria, the use of Crowdsourcing method has the highest score. Content Finding, Opinion Survey, Feedback and Subject Finding are the second to fifth ranks of this priority. Finally, we present five practical suggestions for using the research results in different sections of IRIB.
خلاصه ماشینی:
تحليل فرايند سلسله مراتبي استفاده از محتواي کاربرمحور در تلويزيون ١ محمد مهدي مولايي ٢ چکيده هدف اصلي اين مقاله انتخاب مناسب ترين روش هاي همگرايي تلويزيون و محتواي کاربرمحور (UGC) است که سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران مي تواند از آنها بهره گيرد.
ابتدا با در نظر گرفتن مجموع نظريه ها و يافته هاي پژوهش هاي پيشين و همچنين مشاهدات تجربه هاي شبکه هاي تلويزيوني ، انواع روش هاي همگرايي تلويزيون و محتواي کاربرمحور در قالب دسته بندي مشتمل بر پنج روش پيشنهاد شده است : بازخورد، سوژه يابي ، محتوايابي ، جمع سپاري و افکارسنجي .
روش فرايند سلسله مراتبي و نرم افزار «اکسپرت چوي» به کار رفت و در نتيجه علاوه بر مشخص شدن فهرستي که پنج روش همگرايي بين تلويزيون و محتواي کاربرمحور را به ترتيب اولويت براي ما مشخص کرده است ، وزن مطلوب هر کدام از اين روش ها نيز به دست آمد.
Saaty جدول ٤ـ مقياس امتيازدهي ٩ درجه اي (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي پژوهش بخش اول : روش هاي همگرايي تلويزيون و محتواي کاربرمحور با در نظر گرفتن مجموع نظريه ها و پژوهش هاي مرتبط و همچنين مشاهدات تجربه هاي شبکه هاي تلويزيوني ، انواع روش هاي همگرايي تلويزيون و محتواي کاربرمحور را در قالب دسته بندي زير که مشتمل بر پنج روش استفاده عمده است پيشنهاد مي کنيم : بازخورد، سوژه يابي ، محتوايابي و جمع سپاري ، افکارسنجي .