چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی است که به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت آن و ارائه راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سازمان در این زمینه است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش به کار رفته در آن پیمایشی و توصیفی است. جهت تهیه داده از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش در بین جامعه مورد مطالعه استفاده شد. جامعه پژوهش شامل 219 نفر از کارکنان پژوهشگاه که از طریق نمونهگیری طبقهایی و به صورت تصادفی135 نفر از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. یافتههای پژوهش حاکی از این است که در بحث خلق، ذخیره، اشتراک و استفاده از دانش، نرمفزار مدیریت دانش و سامانه ایدهپردازی قویترین رابطه را با فرایند مدیریت دانش دارند و میان فناوری نوین اطلاعات و مولفههای مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد.نتایج نشان داد برای تبدیل مراکز پژوهشی به سازمان دانشآفرین باید توجه خاصی به فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی شود. در پایان پژوهش پیشنهادها و راهکارهایی جهت بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در فناوریهای مدیریت دانش در نظر گرفته شد که می-تواند تاثیر مثبت زیادی در آینده سازمان و اعتلای آن داشته باشد.
The purpose of this paper is The to identify the factors affecting the implementation of knowledge management in the IHCS with the focus on information and communication technologies in order to identify its strengths and weaknesses and to provide solutions to improve the organization's performance in this field. This paper is an applied research that carried on in descriptive survey methodology, researcher-made questionnaire of knowledge management was used to collect data.The study population consisted of 219 staff of IHCS who were selected by stratified random sampling and 135 people were selected through Morgan table.The findings shows that from the perspective of the IHCS members, most of the components of the knowledge management technology infrastructure are inferior to the knowledge management system in the research institute and in the creation, storage, sharing and use of knowledge, knowledge management software and idea system have the strongest relationship with the knowledge management process and there is a significant relationship between modern information technology and knowledge management components. The results showed that in applying knowledge management in the Institute of IHCS and also turning it into a knowledge-based organization, special attention should be paid to new information and communication technologies.
خلاصه ماشینی:
فناوری های نوظهور اطلاعاتی - ارتباطی و مدیریت دانش در مراکز پژوهشی مورد مطالعه : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مجید علیقلی زاده * علی فرهادیان ** چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مـدیریت دانـش در پژوهشـگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی است که به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت آن و ارائه راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سـازمان در این زمینه است .
از آنجایی که فنـاوری هـای اطلاعاتی و ارتباطی نقش مهمی در جریان دانش (کسب و ذخیره (سازماندهی )، به اشتراک - گذاری ، به کارگیری و خلق دانش ) دارند، در این پژوهش به بررسی زیرساخت های فناورانه در استقرار مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرداخته می شـود تا جریان دانش در میان افراد سازمان به عنوان ابزاری برای دستیابی به نوآوری در فرایندها، محصولات و خدمات ، تصمیم گیری اثربخش و انطباق سازمان با محیط پویا و رقابتی مورد تجزیه تحلیل قرار گیرد.
همچنین میزان فاصله آنها از شرایط آرمانی مشـخص شـود تـا بـا مشخص شدن وضعیت حاضر عملکرد این سازمان در زمینه مدیریت دانش ، برای برداشتن گـام هـای لازم در راسـتای اسـتقرار مـدیریت دانـش جهـت رشـد و تعـالی پژوهشـگاه ، تصمیم گیری موثر و برنامه ریزی کرد که در نهایت باعث افزایش توانایی کارکنـان در انجـام وظایفشان ، یادگیری سازمانی و نوآوری و به دنبـال آن اعـتلا و بهبـود عملکـرد و افـزایش رضایت کاربران ، مراجعان و جامعه هدف پژوهشگاه خواهد شد.