چکیده:
زمینه و هدف: نوجوانی، زمان خطر و فرصت است و از جمله مواردی که در این دوران از اهمیت ویژهای برخوردار است، رفتارهای خود آسیب رسان است؛ لیکن پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر خشونت خانوادگی بر رفتارهای خود آسیب رسان با میانجیگری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان انجام شد. روش: این پژوهش با روش توصیفی همبستگی انجام شد و جامعه آماری شامل همه دختران متوسطه شهر فومن بود که تعداد 393 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامه آسیب به خود سانسون (1998)، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانی گارنفسکی (2001) و پرسشنامه مواجهه کودک با خشونت خانگی ادلسون و همکاران (2008) پاسخ دادند. دادههای پژوهش حاضر با روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار AMOOS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد مواجهه با خشونت خانگی و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان بر بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر تاثیر دارد (01/ 0> p ) همچنین راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان میتواند در رابطه مواجهه با خشونت و آسیب عمدی به خود نقش میانجی ایفا کند (05/ 0> p ). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان نمود از جمله عوامل تاثیرگذار بر رفتارهای خود آسیب رسان نوجوانان دختر قرار گرفتن در معرض خشونت و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان است.
Background: Adolescence is a time of danger and opportunity and self-harming behaviors are one of the most important behaviors, The purpose of this study was to determine the mediating role of cognitive emotion regulation strategies on the impact of domestic violence on adolescent self-harming behaviors. Method: The research method was descriptive correlational and the population consisted of all high school girls in Fouman city that 393 of them were selected by cluster random sampling and answered to the Self-Harm Inventory Sansone et al (1998), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire Garnefski et al (2001) and Child Exposure to Domestic Violence Edleson et al (2008). Research data were analyzed by structural equation method and path analysis using AMOOS-24 software. Results: Findings showed that exposure to violence and the use of positive and negative emotion regulation strategies had an impact on self-harm behaviors in adolescent girls (p Conclusion: According to the results of this study, one of the factors affecting self-harming behaviors of adolescent girls is exposure to violence and cognitive emotion regulation strategies.
خلاصه ماشینی:
com این مقاله مستخرج از رسالۀ دکتری مریم آخته با عنوان «ارائه مدل پیش بینی رفتارهای خود آسیب رسان بر اساس خشونت خانوادگی و عملکرد خانواده با میانجی گری تنظیم شناختی هیجان و کنترل عواطف در دختران نوجوان » در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است که در سال ١٣٩٩ به سرانجام رسیده است .
روش : این پژوهش با روش توصیفی پیمایشی انجام شد و جامعۀ آماری شامل همۀ دختران متوسطه (دوم ) شهر فومن بود که تعداد ٣٩٣ نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسش نامۀ آسیب به خود سانسون (١٩٩٨)، پرسش نامۀ نظم جویی شناختی هیجانی گارنفسکی (٢٠٠١) و پرسش نامۀ مواجهه کودک با خشونت خانگی ادلسون و همکاران (٢٠٠٨) پاسخ دادند.
نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان بیان کرد ازجمله عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای خود آسیب رسان نوجوانان دختر، قرار گرفتن در معرض خشونت و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان است .
همچنین داده های دیگر پژوهش نشان داد فاصله های اطمینان برای مسیر خشونت خانوادگی –» رفتارهای خود آسیب رسان از راهبردهای مثبت بین ٠/٠٧٥ تا ٠/٠٢٨١ است که حاکی از قرار نگرفتن صفر در این فاصله است .
یافته های پژوهش نشان داد مواجهه با خشونت ، بر راهبردهای تنظیم هیجانی و رفتارهای خود آسیب رسان تأثیر دارد و همچنین راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان می توانند به عنوان متغیر میانجی در این رابطه نقش ایفا کنند.
Guérin-Marion, Martin, Lafontaine, & Bureau 6.
com/science/article/abs/pii/S016503271932018X - Garnefski, N.
com/science/article/abs/pii/S0191886900001136 - Garofalo, C.
The emotion regulation function of nonsuicidal self-injury: A momentary assessment study in inpatients with borderline personality disorder features.
com/books?hl=fa&lr=&id=sD_1-U23tWQC&oi=fnd&pg=PP6 &dq=Identifying,+assessing,+and+treating+self-injury+at+school:+Springer+Science+%26+Business+ Media.
com/science/article/abs/pii/S0145213414001872 - O’Donnell, O.
com/science/article/abs/pii/S0165032714008374 - Sansone, R.
com/science/article/abs/pii/S1471015315000434 - Townsend, E.