چکیده:
اضطراب دوران کودکی بهعنوان یکی از عوامل موثر در رشد و عمکلرد، از عوامل متعدد محیطی و ارتباطی تاثیر میپذیرد. ازجمله این عوامل میتوان به ویژگیهای شخصیتی، حساسیت اضطراب، سوگیری شناختی کودک، باورهای اضطرابی والدین و رابطه والد-کودک اشاره نمود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش مدلسازی ساختاری اضطراب کودکان براساس متغیرهای والد و کودک بود. در این پژوهش 279 دانشآموز (150 دختر، 129 پسر) 12-11 ساله مدارس شهر تبریز انتخاب شدند و پرسشنامههای شخصیت آیزنگ نوجوانان (JEPQ)، حساسیت اضطراب (CASI)، سوگیری شناختی (CDS) و نشانههای اضطراب (MASQ) را کودکان تکمیل نمودند. همچنین والدین نیز پرسشنامههای رابطه والد-کودک (CPRS) و باورهای اضطرابی والدین (PABQ) را تکمیل نمودند. نتایج در بخش تحلیلی دادهها نشان داد ویژگیهای شخصیتی کودک، رابطه والد-کودک و باورهای والدین به واسطه سوگیری شناختی و حساسیت اضطراب پیشبین معناداری برای نشانههای اضطراب کودک هستند. شاخص برازندگی تطبیقی (05/ 0 = RMSEA) و متوسط باقیمانده استانداردشده (95/ 0 = CFI) مطلوبی بهدست آمد. این مدل مشخص ساخت که متغیرهای شخصیت، حساسیت اضطراب و سوگیری شناختی کودک و همچنین رابطه والد-کودک و باورهای والدین مسیرهای مهمی در اضطراب کودک هستند و در زمینه عللیابی و درمان اضطراب کودکان باید به این مولفهها نیز توجه نمود.
Child anxiety, as one of the important factors that affect the development and performance of the person, is affected by many environmental and relational factors including personality traits, copying styles, anxiety sensitivity, child cognitive bias, parental anxiety beliefs and parent-child relationships. The main purpose of this study was to develop the structural modelling of child anxiety based on child and parent variables. The participants of this study were 279, 11-12 year students (129 male and 150 female) studding in Tabriz schools. They completed the Eysenck Personality (JEPQ), the Child Anxiety Sensitivity (CASI), the Cognitive Bias (CDS) and Child Anxiety Signs Questionnaires (MASQ). Parents completed the Mother-child Relationship (CPRS) and the Parental Anxiety Beliefs questionnaires (PABQ). The results of the data analysis revealed that due to cognitive bias, child personality characteristics, mother-child relationships and parental beliefs can significantly predict child anxiety signs. The Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA = 0/05) and the Comparative Fit Index (CFI = 0/95) were optimal. This model determines that personality variables, anxiety sensitivity, cognitive bias of child and mother-child relationships and parental beliefs are important directions in child anxiety and these elements should be taken into consideration in dealing with the causes and treating child anxiety.
خلاصه ماشینی:
طراحی و آزمون مدلی برای اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک Designing and testing a child anxiety model based on child and parent variables حمید پورشریفی دانشگاه تهران جلیل باباپور مجید محمود علیلو و زینب خانجانی دانشگاه تبریز شیرین زینالی* روانشناسی Hamid Poursharifi Tehran University Jalil Babapour Majid Mahmood Aliloo & Zeinab Khanjani Tabriz University Shirin Zeinali Psychology : اضطراب دوران کودکی بهعنوان یکی از عوامل موثر در رشد و عمکلرد، از عوامل متعدد محیطی و ارتباطی تاثیر میپذیرد.
از جمله این عوامل میتوان به ویژگیهای شخصیتی، حساسیت اضطراب، سوگیری شناختی کودک، باورهای اضطرابی والدین و رابطه والد-کودک اشاره نمود.
در این پژوهش 279 دانشآموز (150 دختر، 129 پسر) 12-11 ساله مدارس شهر تبریز انتخاب شدند و پرسشنامههای شخصیت آیزنگ نوجوانان (JEPQ)، حساسیت اضطراب (CASI)، سوگیری شناختی (CDS) و نشانههای اضطراب (MASQ) را کودکان تکمیل نمودند.
نتایج در بخش تحلیلی دادهها نشان داد ویژگیهای شخصیتی کودک، رابطه والد-کودک و باورهای والدین به واسطه سوگیری شناختی و حساسیت اضطراب پیشبین معناداری برای نشانههای اضطراب کودک هستند.
بر مبنای پیشینه پژوهشی عنوانشده، این سوال مطرح میشود که آیا روابط ساختاری رابطه والد-کودک، ویژگیهای شخصیتی کودک و باورهای والدین با واسطهگری حساسیت اضطراب و سوگیری شناختی قادر به تبیین نشانههای اضطراب کودکان است؟ بر مبنای آنچه بیان شد، هدف پژوهش حاضر آزمون مدل پیشنهادی زیر است.
ابزارهای این مطالعه، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نوجوانان آیزنگ (JEPQ) ، شاخص حساسیت اضطراب کودکان (CASI) ، مقیاس سوگیری شناختی (CDS) ، مقیاس رابطه والد –کودک (CPRS) ، پرسشنامه باورهای اضطرابی والدین (PABQ) و مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان (MASC) بود.