چکیده:
پژوهش حاضر، در پی تبیین روابط میان متغیرهای عملکرد کارکنان و بهبود کارایی شرکت برتر فعال در حوزه مخابرات کشور افغانستان هست. نوع این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش گردآوری دادهها توصیفی _ پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، تمامی کارکنان شرکت مخابراتی روشن بوده که تعداد آنها ۱۱۵۰ نفر میباشند. نمونه آماری این پژوهش ۲۹۰ نفر از کارکنان این شرکت در نظر گرفتهشده و روش نمونهگیری نیز تصادفی ساده بوده است. اطلاعات موردنیاز برای آزمون فرضیهها از طریق پرسشنامه و با پرسشهای بسته بهدستآمده است. روش تجزیهوتحلیل دادههای این تحقیق، روش معادلات ساختاری بوده، که دادههای بهدستآمده پس از ترتیب و تنظیم به واسطهای نرمافزارهای SPSS۲۲ و Smart PLS۳ مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و تعدادی از کارشناسان (مدیران و سرپرستان) شرکت مخابراتی روشن مورد تایید قرارگرفته و نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان میدهد که پرسشنامه از پایایی مناسب برخوردار است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی کارکنان و رعایت اصول در سازمان بر بهبود کارایی شرکت مخابراتی روشن تاثیر مثبت و معنیداری دارد. در نتیجه میتوان ادعا نمود که عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معنیداری بر بهبود کارایی شرکت برتر فعال در حوزه مخابرات کشور افغانستان داشته است.
خلاصه ماشینی:
یافتههای تحقیق حاکی از آن است که توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی کارکنان و رعایت اصول در سازمان بر بهبود کارایی شرکت مخابراتی روشن تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
در نتیجه میتوان ادعا نمود که عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معنیداری بر بهبود کارایی شرکت برتر فعال در حوزه مخابرات کشور افغانستان داشته است.
ازاینرو در این پژوهش عملکرد کارکنان بهعنوان عامل مؤثر بر بهبود کارایی شرکت مخابراتی روشن در نظر گرفتهشده است، که عملکرد کارکنان را مشخصاً از سه بُعد رفتاری، یعنی توانمندسازی، رضایت شغلی و رعایت اصول در سازمان موردبررسی قرار خواهد داد.
بدین منظور این پژوهش نیز بنا دارد که به تأثیر عملکرد کارکنان بر بهبود کارایی شرکت برتر فعال در حوزه مخابرات کشور افغانستان (شرکت مخابراتی روشن) بپردازد.
یافتههای تحقیق حاکی از آن است که رضایت شغلی چه بهصورت مستقیم و چه از طریق متغیر میانجی وفاداری سازمانی بر عملکرد کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام تأثیر مثبت دارد.
5. مدل مفهومی پژوهش شکل (1) مدل مفهومی تحقیق را نشان میدهد که در آن عملکرد کارکنان از سه بُعد (توانمندسازی، رضایت شغلی و رعایت اصول در سازمان) بهعنوان متغیرهای مستقل و بهبود کارایی شرکت بهعنوان متغیر وابسته پژوهش در نظر گرفتهشده است.
همچنین ضریبهای مسیر (β) حاکی از وجود رابطه مستقیم بین تمامی متغیرهای مستقل (توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی کارکنان و رعایت اصول در سازمان) و متغیر وابسته پژوهش (بهبود کارایی) بوده که با افزایش متغیرهای مستقل، متغیر وابسته نیز افزایش مییابد.
نتیجهگیری این پژوهش، عملکرد کارکنان را از سه بُعد (توانمندسازی، رضایت شغلی و رعایت اصول در سازمان) بر بهبود کارایی شرکت مخابراتی روشن موردبررسی قرار میدهد.