چکیده:
هدف: کسب وکارهای فراگیر اجتماعی که نسخه بهروزشده کارآفرینی اجتماعی و
کسب و کارهای اجتماعی محسوب میشود. به دنبال ایجاد شبکه تامین ارزش در بنگاه است و برای
رسیدن به این هدف از رویکرد درگیرکردن افراد پایه هرم درآمد (BOP) آسیبدیدگان اجتماعی،
معلولان و اقشار محروم جامعه، نهتنها بهعنوان مصرفکننده، بلکه بهعنوان تولیدکننده، توزیع کننده،
بازاریاب و تامین کننده استفاده میکند. هدف اصلی این پژوهش؛ ارائه مدل پارادایمی برای
مفهومسازی کسب وکارهای اجتماعی است.
روش: استراتزی پژوهش حاضر کیفی» از نظر هدف، بنیادی و از نگاه ماهیت و روش، توصیفی-
تحلیلی است. در این پژوهش از روش فراترکیب برای جمعآوری دادهها و از تحلیل دادهبنیاد گلیزری
برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده و پژوهشهای مرتبط با موضوع این پژوهش بین سالهای
2010 تا ۲۰۱۹ بررسی شده است.
یافتهها: حاصل تجزیهوتحلیل یافتهها، شناسایی و برچسبگذاری ۴۸ مفهوم در قالب ۱۳ مقوله
فرمی و ۶ مقوله اصلی استه تنایج نضان میدهد که جنبههای مختلف کسب و کار باید با نگاه
نوآورانه و در جهت کسب مشروعیت اجتماعی موردتوجه قرار گیرند.
نتیجه: برای این منظور میتوان با «ظرفیتسازی چندگانه» از طریق «رشد فراگیر» و «نوآوری
پایدار» و همچنین بازتولید «خلق ارزش اجتماعی» و همچنین درگیرکردن «شبکه ارزش مشترک»
و «ارزشآفرینی پویا»» اقدام به مفهومسازی و خلق «کسبوکارهای فراگیر اجتماعی» کرد.
Objective: Social Inclusive Business, an up-to-date version of Social Entrepreneurship and Social Business, seeks to create a shared value networks in firms. This business achieves this through the approach of engaging with the Base of the Pyramid (BOP), the socially disadvantaged, and the disabled in the society, not only as consumers, but also as a manufacturers, distributors, marketers and suppliers. The main purpose of this study is to provide a paradigmatic model for the conceptualization of Social Inclusive Business.
Methodology: The strategy of the present research is qualitative; in terms of purpose, it is fundamental and in terms of nature and method is descriptive-analytical. In this study, Meta-Synthesis approach was used for data collection and Grounded Theory was used for data analysis. Articles related to the research topic between 2010 and 2019 were reviewed.
Finding: based on the date analysis, 48 concepts were identified, conceptualized, and classified under 13 subcategories and 6 main categories. The results show that different aspects of the business should be considered with an innovative look and in order to gain social legitimacy.
Conclution: To this end, conceptualization and creation of " Social Inclusive Businesses" should be undertaken with "multiple capacity building" through "inclusive growth" and "sustainable innovation" as well as reproduction of "social value creation" involving "shared value network" and "dynamic value creation".