چکیده:
امروزه در قرن 21 با توجه به حجم عظیم اطلاعات، افراد به سوی مدیریت اطلاعات هدایت می شوند، با ورود فناوری ارتباطات به سازمان، عملکردهای مدیریت آموزشی دستخوش تغییر می شود. این تغییر در صورتی موثر است که در ابتدا توانمندی ها و فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را شناخته و سپس زمینه بروز این فعالیت ها را فراهم نماید. متعاقب آن مدیریت آموزشی با شرایط جدید آشنایی لازم را پیدا نموده تا با بهره گیری از ظرفیت هایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند ایجاد کند، سبب ارتقاء عملکرد مدیران آموزشی شود. در این مقاله سعی شده است ابتدا تاریخچه مختصری از هر دو موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت آموزشی ارایه داده و سپس تاثیر و پیامدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقای مدیریت آموزشی را توضیح دهد. در ادامه نیز شرایط و فرصت هایی که کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت آموزشی فراهم می نماید، مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی است. مواد پژوهش شامل:(کتاب ها، مقالات، پایان نامه ها)مرتبط با موضوع می باشد.
Today, in the 21st century due to the enormous amount of information, people are directed to the management of information, communications technology into the organization, training management functions can be changed. The change in the effective manner in the field of information technology and communications capabilities and activities to identify and then provide the context of these activities. The subsequent educational management familiar with the new conditions necessary to find the exploitation of the capabilities that information and communications technology can create, promoting educational managers. In this paper has been trying to start a brief history of both of communications and information technology and management and education, and then the impact of the consequences of the information and communications technology to promote education management to explain. It further conditions and opportunities that the application of information and communication technology management provides training, reviewed. Research Methodology present descriptive analysis - research materials include: (books, papers, the end of the letters) associated with the issue.
خلاصه ماشینی:
به همین منظور برخی از کشورهای دنیا ضمن این که امکانات لازم را در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار میدهند، به آموزش آنها نیز میپردازند و آنها را برای زندگی در دنیای ارتباطات آماده میکنند(جلالی، علی اکبر،1383) 1- تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران سابقه فناوری اطلاعات در کشور به سال 1335 باز میگردد که شرکت«آی بی ام» ایران به عنوان شعبهای از شرکت آی بی ام جهان در ایران شروع به کار کرد.
به عنوان مثال فعالیتهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل موارد زیر میشود: - نوارهای کاست ویدئویی یا لوحهای فشرده به عنوان منابع اطلاعاتی در گذشته - میکرو رایانهها به همراه صفحه کلیدهای اختصاصی و دیگر وسایل جهت تدریس - ابزارهایی به منظور ایجاد ارتباط آسانتر برای کسانی که نیازهای ویژه دارند - بازیهای الکترنیکی جهت تقویت فضاسازی سه بعدی و کنترل روانی- مکانیکی - پست الکترنیکی جهت جلب انگیزه در نوشتن و به اشتراک گذاشتن نتایج - ویدئو کنفرانس برای تدریس روز آمد زبانهای خارجی - جستجوی اینترنتی - سیستمهای یادگیری سازگار جهت تدریس(جاریانی، ابوالقاسم، 1382 ) مطالعات در حوزه اینترنت نشان میدهد که امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سازمانی در استفاده و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات حائز اهمیت هستند مثلا استفاده از فناوری نیازمند دانش استفاده از آن است.
از سوی دیگر در پژوهشی با عنوان بررسی نتایج کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستانهای شهر تهران به این نتیجه رسیدند که استفاده از فاوا سبب توسعه یادگیری مشارکتی دانش آموزان میشود و آنان را به کاوش در اطلاعات موجود در لوحهای فشرده آموزشی، اینترنت شبکه رشد دانش آموزی ترغیب میکند(ذوفن، شهناز،1390) فناوری اطلاعات و ارتباطات از سه جزء اصلی به نامهای انفوماتیکA، انفورماتیکB، انفورماتیکC در موضوعهای غیر حرفهای تشکیل شده است.