چکیده:
الگوی اقتصاد مقاومتی یک الگوی اسلامی، با توجه به ظرفیتها، توانایی ها، منابع مالی و انسانی است که در صدد پوشش نقاط ضعف جامعه و از طرفی دیگر توانایی اتکا بر نقاط قوت اقتصاد داخلی می باشد، در این راستا، تحقق پیدا می کند که نیت، عمل و وسیله ی رسیدن به اهداف اقتصادی، در جهت منافع مسلمین باشد و بر اساس قاعده ی نفی سبیل می بایست راه های سلطه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، کشورهای اجنبی بر ممالک اسلامی مسدود شود، لذا ما در این تحقیق از یک سو به بررسی قصد و نیت در عقود در راستای مقاصد شارع پرداخته و از سوی دیگر به تهدیداتی که ازجانب کشورهای سلطه گر بر اقتصاد کشورهای اسلامی می تواند وارد شود با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی (ره) پرداخته ایم، تا طرق سوء استفاده و نقاط ضعف پوشش داده شود و جامعه اسلامی اقتصادی مقاوم در برابر تهدیدات دورنی و بیرونی(اجنبی) داشته باشد.
Resistance Economics Model An Islamic model, considering the capacities, capabilities, resources, and human resources that seeks to cover the weaknesses of society and, on the other hand, the ability to rely on the strengths of the domestic economy, is being realized. The intentions, actions and means of achieving economic goals are in the interests of Muslims and, according to the rule of mustache, the ways of economic, political, cultural and social domination of the barbaric countries over the Islamic countries must be blocked, so we seek On the one hand, it examines the intentions of contracting for the purposes of law, and on the other, the threats posed by the dominant countries to the economy. Islamic Countries Can Enter According to the remarks of the Supreme Leader and Imam Khomeini we have addressed, to cover up the abuses and weaknesses and to have an Islamic economic society resistant to external and external threats. .
خلاصه ماشینی:
اينکه در قاموس المحيط گفته مکر ، خديئه ، و در صحاح آمده مکر ،احتيال ، و خديعه هر دو معناي غالب را در نظر گرفته اند)(دهخدا، ١٣٨٨ش ، ج ١٧: ٦٧) ٢- خدعه ، خدعه از لحاظ معنايي با مکر و حيله ، نيت بد داشتن ، نيرنگي که در جنگ بکار مي رود، خداع و مخادع يعني حيله گر و حقه باز و خديع به معناي کسي است که در دوستي به او اعتماد نمي توان کرد (ابن منظور، همان ، ج ٨ : ٦٣) «کلمه خدعه ، کلمه اي است قرآني، هم معنا با حيله ، و مشتقات آن که ٨ بار در آيات مختلف بکار رفته است » (عبدالباقي، ١٣٦٤ق : ٢٢٧) همچنين در لغت نامه دهخدا آمده است «خدعه به معني مکر و فريب است و خديعه به معني خدعه ، مکر و حيله مي باشد که خدايع جمع خدعه است (دهخدا، ١٣٣٨ ش ، ج ٤: ٣٠٦) ٣-کيد، کيد هم همانند مکر هم بصورت مثبت و هم به صورت منفي در، ممدوح و مذموم ، در اهل لغت آمده است اما آنچه به ذهن متبادر مي شود همان معناي مذموم آن در درجله اول مي باشد، کيد، نيرنگ ، تزوير، بدسگالي، وکيدي از روي مکر و حيله ، (سياح ، پيشين : ١٧٧٠) «کيد نوعي حيله است که گاهي مذموم وگاهي ممدوح است هرچند در مذموم بيشتر است بهتر است آنرا در ممدوح بودن ، تدبير معنا کنيم مثل «کذالک کدنا ليوسف » (يوسف ٧٦) (راغب اصفهاني، ١٣٨٧ش : ٢٥) از آنچه بيان شد به وضوح قابل روئيت است که تمامي نيات و اعمالي که در آن مکر، خدعه و حيله و امثال آن به معناي مذموم بکار رفته باشد وبا روح شريعت سازگاري نداشته باشد به لحاظ اسلام باطل و عمل به آن حرام مي باشد لذا، هنگامي که با رويکرد جامعه شناختي به اين واژه ها و نوع آسيب هايي که مي توانند به جامعه مسلمين وارد کنند نگاه شود در مي يابيم کليه ي فريبهايي که منجر به آسيب اقتصادي به نظام اسلامي شود نه تنها از درجه ي اعتبار ساقط است بلکه عقوبت الهي نيز خواهد داشت در اين راستا کليه ي حيلي که تحت عنوان فرار از ربا صورت مي گيرد و ضربه به نظام اقتصادي ممالک اسلامي وارد مي نمايد باطل و حرام مي باشد مويد اين نظر ، بيانات معمار بزرگ انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره ) همسو با برخي از ديگر فقهاي اماميه در منع استفاده از حيل ربا مي باشد.