چکیده:
حرکت بسوی توسعه پایدار نیاز به تغییرات بنیادی در نگرش و رفتار بشر دارد، زیرا سنگ زیربنای توسعه پایدار در هر جامعه، انسان سالم و متخصص و متعهد است، انسان مهمترین مولفه موثر بر توسعه میباشد و از این رو آموزش و فرهنگسازی در کنار استفاده از سرمایه های اجتماعی برای دستیابی به هدف توسعه پایدار ضرورت می یابد. سالانه بخش زیادی از منابع انرژی کشور به دلایل مختلفی از بین می رود که علاوه بر کاهش منابع خدادادی انرژی کشور، موجب افزایش آلودگی و مشکلات زیست محیطی گردیده است و امروزه متخصصان به این نتیجه رسیدهاند که گذر از این بحرانها در گرو اگاهی و آموزش عمومی دارد که در آن مفاهیم و پیامهای کلیدی آموزش برای حفاظت و توسعه پایدار ملاحظاتی در رابطه با عمده ترین مسائلی که امروزه بعنوان نوعی بحران مطرح می باشند در هم میآمیزد زیرا آموزش قدرتمندترین مسیر نیل به پایداری است و تجربه نشان داد راه حلهای اقتصای و تکنولوژیکی و نیز مقررات سیاسی یا سرمایهگذاری های مالی به تنهایی کافی نبوده و نیاز به تغییر در شیوه تفکر و عمل است. در این مقاله با بررسی منابع مرتبط با موضوع به بررسی اهمیت منابع در فرایند توسعه پایدار و جایگاه آموزش در نیل به اهداف توسعه پایدار پرداخته است و با بررسی چگونگی مصرف منابع انرژی در پایان راهکارهایی را جهت گذر از این بحران ارائه داده است.
خلاصه ماشینی:
سالانه بخش زیادی از منابع انرژی کشور به دلایل مختلفی از بین میرود كه علاوه بر کاهش منابع خدادادی انرژی کشور، موجب افزایش آلودگی و مشکلات زیست محیطی گردیده است و امروزه متخصصان به این نتیجه رسیدهاند که گذر از این بحرانها در گرو اگاهی و آموزش عمومی دارد که در آن مفاهیم و پیامهای کلیدی آموزش برای حفاظت و توسعه پایدار ملاحظاتی در رابطه با عمده ترین مسائلی که امروزه بعنوان نوعی بحران مطرح می باشند در هم میآمیزد زیرا آموزش قدرتمندترین مسیر نیل به پایداری است و تجربه نشان داد راه حلهای اقتصای و تکنولوژیکی و نیز مقررات سیاسی یا سرمایهگذاریهای مالی به تنهایی کافی نبوده و نیاز به تغییر در شیوه تفکر و عمل است.
امروزه متخصصان به این نتیجه رسیدهاند که گذر از این بحرانها در گرو اگاهی و آموزش عمومی دارد که در آن مفاهیم و پیامهای کلیدی آموزش برای حفاظت و توسعه پایدار ملاحظاتی در رابطه با عمده ترین مسائلی که امروزه بعنوان نوعی بحران مطرح می باشند در هم میآمیزد(سبحانی نژاد و افشار، 1389).
این موضوع از آن جهت است که انسان مهمترین مولفه موثر بر توسعه می باشد و از این رو آموزش و فرهنگسازی در کنار استفاده از سرمایههای اجتماعی برای دستیابی به هدف توسعه پایدار ضرورت می یابد(ضاهرپور و همکاران، 1397).
برای موثر بودن آموزش محیط زیست و توسعه پایدار باید با فعالی و پویا بودن هم محیط فیزیکی و هم بیولوژیکی و محیط اجتماعی اقتصادی هماهنگ بود و همچنین باید با توسعه انسانی که ممکن است توسعه روحی و معنوی باشد هماهنگ بود و یکپارچه گردند و نیز رشته ها باید در هم ادغام شده و از ابزارهای موثر ارتباطات در آموزش های رسمی و غیررسمی بهره برد(Mochizuki & Bryan.