چکیده:
چکیده هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری مذهب محور با درمان فراشناختی بر اندیشه خودکشی دانشجویان بود. دانشجویان دارای فکر خودکشی در دانشگاه مراغه، جامعه کلی و نمونه مورد نظر را مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره دانشگاه مراغه با افکار خودکشی تشکیل دادند. این پژوهش در چارچوب تک ازمودنی اجرا شد، به این منظور 6 دانشجوی دارای اندیشه خودکشی دانشگاه مراغه به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه درمان شناختی مذهب محور و درمان فراشناختی قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه به مدت 10 جلسه درمانهای مربوط به خود را دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش شامل افسردگی، افکار خودکشی بک، نگرانی و نشخوار فکری در سه نوبت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری توسط بیماران تکمیل شد و دادهها به صورت انفرادی و گروهی تحلیل گردید. در تحلیل انفرادی از شکلها، تحلیل دیداری و درصد بهبودی و درتحلیل گروهی دادهها از تحلیل واریانس با یک عامل بین گروهی (گروه درمانی) و یک عامل درونی (زمان آزمونها) استفاده شد. میانگین درصد بهبودی در متغیر افکار خودکشی نشان میدهد هر دو درمان به صورت تقریبا یکسان و معنادار موجب کاهش افکار خودکشی شد. نتایج نشان داد درمان فراشناختی به دلیل تمرکز بیشتر در نگرانی و نشخوار فکری، اندکی بهبودی بیشتر در این متغیرها ایجاد کرد ولی در کاهش اندیشه خودکشی هر دو درمان به یک اندازه بهبودی ایجاد کردند. میتوان نتیجهگیری کرد هر دو درمان شناختی رفتاری مذهب محور و درمان فراشناختی در کاهش افکار خودکشی موثر است.
Abstract The purpose of this study was to investigate the effectiveness of religious-based cognitive behavioral therapy with metacognitive therapy on students' suicidal ideation. Students with suicidal thoughts at Maragheh University formed the general community and sample of those who referred to Maragheh University Counseling Center with suicidal thoughts. This study was conducted in a single-subject framework. For this purpose, 6 students with suicidal ideation at Maragheh University were selected by purposeful sampling and were randomly divided into two groups, religious-based cognitive therapy and metacognitive therapy. Patients in both groups received their own treatment for 10 sessions. Research tools including depression, suicidal thoughts, worry and rumination were completed by patients in pre-test, post-test and follow-up. Data were analyzed individually and in groups. Individual analysis of shapes, visual analysis and percentage of improvement and group analysis of data used one-way analysis of variance (one group therapy) and one internal factor (time of tests). The mean percentage of improvement in suicidal ideation variable showed that both treatments (54% and 52%) reduced suicidal ideation almost equally and significantly. The results showed that metacognitive therapy caused a slight improvement in these variables due to more focus on worry and rumination, but both therapies improved equally in reducing suicidal ideation. It can be concluded that both religious-based cognitive behavioral therapy and meta-cognitive therapy are effective in reducing suicidal ideation. metacognitive therapy is effective in reducing suicidal ideation.