چکیده:
در دنیای پررقابت امروز مطالعه رفتار مصرفکنندگان برای هر سازمان بزرگ و کوچک امری اجتنابناپذیر است، و غفلت از این مهم میتواند هر سازمانی را به ورطه شکست براند. از عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکنندگان سبک زندگی است. رفتار اعضای هرجامعهای به اقتضای فرهنگ، دین و ارزشها از مجموعهای از باورها و الگوها پیروی میکنند که شناخت این باورها و الگوها و تأثیرشان بر رفتار مصرفکنندگان میتواند مفید واقع شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک زندگی ایرانی و سبک زندگی اسلامی بر رفتار مصرفکنندگان صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی ساکنین شهر خرمآباد است، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. دادههای آماری طی 6 ماهه اول سال 1397 گردآوری شده و از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. مطابق نتایج پژوهش، سبک زندگی ایرانی و همچنین اسلامی تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار مصرفکننده دارد.
In today's highly competitive world, studying consumer behavior is inevitable for any organization, large or small, and neglecting this can lead to the failure of any organization. One of the factors influencing the behavior of consumers is lifestyle. Behavior of members of any society according to culture, religion and values follow a set of beliefs and patterns that understanding these beliefs and patterns and their impact on consumer behavior can be useful. The aim of this study was to investigate the effect of Iranian lifestyle and Islamic lifestyle on consumer behavior. The statistical population of the study includes all residents of Khorramabad. A questionnaire was used to collect data. The research method is descriptive-survey and applied in terms of purpose. Statistical data were collected during the first 6 months of 1397 and the structural equation modeling technique was used. According to the research results, Iranian and Islamic lifestyle has a positive and significant effect on consumer behavior.
خلاصه ماشینی:
تأثير سبک زندگي ايراني، اسلامي بر رفتار مصرف کننده سيد نجم الدين موسوي، استاديار گروه مديريت دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ايران امير غفوريان شاگردي١، استاديار دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه امام رضا، مشهد، ايران زهرا محمدياني، کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٧/١١/٢٣ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٨/١١ چکيده در دنياي پررقابت امروز مطالعه رفتار مصرف کنندگان براي هر سازمان بزرگ و کوچک امري اجتناب ناپذير است ، و غفلت از اين مهم مي تواند هر سازماني را به ورطه شکست براند.
مطالعات نشان داده اند که مصرف کنندگان در کشورهاي توسعه يافته به 2 Solomon 3 Lindquist and Sirgy 3 Shimp & Sharma 2 Bhuian 3 Huddleston احتمال زياد معتقدند که محصولات داخلي در مقايسه با محصولات وارداتي کيفيت بالاتري دارند ( دامانپور١، ١٩٩٣ ؛ هيرچ ٢، ١٩٩٢) در حالي که عکس اين موضوع براي مصرف کنندگان در کشورهاي در حال توسعه صادق است ( باترا و همکارن ٣، ٢٠٠٠).
نتايج بررسي فرضيات اين پژوهش نشان دهنده تأثيرپذيري رفتار مصرف کنندگان ايراني از سبک زندگي ايراني- اسلامي است .
وجه شباهت هر دو پژوهش در اين است که سبک زندگي ايراني بر رفتار مصرف کننده تأثير دارد.
Effect Of Culture And Traditions On Consumer Behavior In Kuwait, International Journal of Business, Marketing, and Decision Sciences Vol. 5, No. 2.
Ethnocentrism and Purchase Decisions among Ghanaian Consumers, Journal of Applied Business and Economics vol.
Explaining the Effect of Virus Marketing Advertising on Consumer Shopping Behavior, Journal of Business Management Exploration, Vol 10, No 20, pp.