چکیده:
دزدیده شدن دختری به دست دیو، زندانی شدن او در مکانی مانند باغ یا قصر و تقاضای
آمیزش جنسی دیو از دختر، از مضامین اصلی افسانههای شفاهی تیپ 760 )مطابق فهرست
جهانی آرنه تامسون( نظیر افسانه تنبلو است که به اشکال مختلف در مناطق متفاوت ایران
روایت شده است. خون دختر پس از چکیدن در آب به گل تبدیل میشود؛ اعتقاد به این
مضمون )روییدن گیاه از خون یا اندام انسان( از دیرباز در بین اقوام مختلف رواج داشته و
بنمایة اساطیری آن را میتوان در داستان کیومرث در بندهش و روییدن گیاه ریباس از نطفة او
یافت. دیو که در این دسته از افسانهها همواره از دختر تقاضای آمیزش جنسی دارد، نماد
انسانی است که بهواسطة خصوصیات اخلاقی ناپسند از جامعه طرد شده و اکنون میخواهد با
درآمیختن با همنوع خویش دوباره به جامعه بازگردد. اما دختر از پذیرش درخواست دیو سر
باز میزند و با رسیدن قهرمان شیشة عمر دیو پیدا شده و قهرمان دیو را از میان برمیدارد. در
این پژوهش سعی شده است با نگاهی همهجانبه به این مضامین و تحلیل آنها از دیدگاههای
مختلف، چرایی رفتار دیو مشخص شود. شیوة تحقیق در این مقاله تحلیلی توصیفی است.
The kidnapping of a girl by the demon, her imprisonment in a place like garden or palace, and the demonchr(chr('39')39chr('39'))s demand to sexual intercoursegirl with girl are among the subjects that have always been popular in oral legends type 467 (according to the world list Arnedt-Thompson) look Tanbaloo legend cited in different ways in different areas. The girlchr(chr('39')39chr('39'))s blood turns into bouquets after dropping into water. Believing in this motif (plant growing from human blood) has always been prevalent among various tribes and its base in Iran can be seen in the story of Kiomars in Banhash and the growth of the Ribas from his seed. The demon, always wanting the girl to have sex, is a symbol of human rejected by society for his bad moralities and now wants to return to society by resorting to marriage. However, the girl, a symbol of society, refuses to accept the demonchr(chr('39')39chr('39'))s request, and eventually, with the arrival of the hero, the glass of demonchr(chr('39')39chr('39'))s life is found and the demon is eradicated by the hero. The study tried to gain an analysis of the reason behind demon’s behavior and to root the motifs as much as possible with a comprehensive look at this theme. The research method in this article is descriptive analysis.
خلاصه ماشینی:
ديو که در اين دسته از افسانه ها همواره از دختر تقاضاي آميزش جنسي دارد، نماد انساني است که به واسطه خصوصيات اخلاقي ناپسند از جامعه طرد شده و اکنون ميخواهد با درآميختن با هم نوع خويش دوباره به جامعه بازگردد.
در افسانه هاي عامه و باورهاي مردم نيز اين بن مايه قابل مشاهده است : در قصه نارنج و ترنج ، چون کنيز زشت رو سر دختر نارنج و ترنج را ميبرد، درخت نارنج سبز ميشود که حس دارد.
قهرمان گل را پيدا ميکند و به محل اختفاي ديو راه مييابد: با خود گفت بهتر اينه که من رد اين را بگيرم و برم تا ببينم درخت اين گل هايي که آب ميآره کجاست ؟ بسم الله گفت و تو آب رفت و اعتنايي به گل هايي که آب ميآورد، نکرد و رفت و رفت تا به سرچشمه قنات رسيد ديد تخت قشنگي گذاشته اند و دختري روي آن خوابيده خوب که نگاه کرد ديد دختر سرش يک طرف گذاشته شده و چند تا شيشه روغن هم در کنارش است همان طور که به دختر نگاه ميکرد ديد هر قطره خون که از گردن دختر به آب ميچکد گلي ميشود و آب ميبرد (انجوي شيرازي، ١٣٩٤: ٩٠).
. شرح همه جزييات اين حماسه کهن ، موضوع اين مقاله نيست بلکه نکته مهمي که براي ما قابل توجه است و در تحليل افسانه و عملکرد ديو به ياري ما ميآيد، آميزش جنسي انکيدو با دختري است که در داستان دختر شادي ٥ ناميده ميشود.