چکیده:
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضرتعیین رابطۀ بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهپسند و پرخاشگری با آمادگی به اعتیاد دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم بود. روش: این پژوهش توصیفی با طرح همبستگی بود و جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-1393 (3000 نفر) بودند که از میان آنان 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهی چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای بیثباتی هیجانی (باربارنلی و همکاران)، رفتار جامعهپسند (کپرار و همکاران)، پرخاشگری (باس و پری) و آمادگی به اعتیاد (زرگر و همکاران) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون خطی ساده و چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون خطی ساده، حاکی از این بود که تمام متغیرهای پیشبین در آمادگی به اعتیاد نقش داشتند (001/ 0>P). همینطور نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین بطور معنی داری واریانس آمادگی به اعتیاد را تبیین میکنند، بطوری که ضرایب بتا بیانگر این بودند که رفتار جامعهپسند با بالاترین مقدار بتا (67/ 0=β)، بیشترین سهم را در تبیین آمادگی به اعتیاد دارد (001/ 0>p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، تقویت رفتار جامعه پسند و کاهش بیثباتی هیجانی و میزان پرخاشگری از طریق آموزشهای خاص ضروری به نظر میرسد.
Introduction: This study aimed to investigate the relationship of emotional instability, pro-social behavior and aggression with addiction readiness of secondary High school boy students. Method: This study was a descriptive retrospective one with correlational design. The statistical population consisted of all secondary high school boy students (N=3000) in Quemshahr, out of which 382 students were selected by a random multi-stage cluster sampling, and were asked to fill in emotional instability (Barbareny et.al), pro-social behavior (Kaprar et.al) and aggression (bass and perry), readiness to addiction (Zargar et.al) questionnaires. The data were analyzed using simple and multiple linear regression. Findings: The results showed that all of predictor variables have a significant role in readiness to addiction (P Conclusion: based on the results, the improvement of prosocial behavior, and reduction of emotional instability and aggression seem necessary.
خلاصه ماشینی:
روش : اين پژوهش توصيفي با طرح همبستگي بود و جامعه آماري کليه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قائم شهر در سال تحصيلي ٩٤-١٣٩٣ (٣٠٠٠ نفر) بودند که از ميان آنان ٣٨٤ نفر با روش نمونه گيري تصادفي خوشه ي چند مرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه هاي بي ثباتي هيجاني (باربارنلي و همکاران )، رفتار جامعه پسند (کپرار و همکاران )، پرخاشگري (باس و پري ) و آمادگي به اعتياد(زرگر و همکاران ) پاسخ دادند.
Conclusion: based on the results, the improvement of prosocial behavior, and reduction of emotional instability and aggression seem necessary.
Key worlds: emotional instability, prosocial behavior, aggression, readiness to addiction.
Klein, Grossman, Uskul, Kraus, & Epley 5 .
با توجه به مطالب مطرح شده ، پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطۀ بي ثباتي هيجاني ، رفتار جامعه پسند و پرخاشگري با آمادگي به اعتياد در نوجوانان طراحي شده است .
د) پرسشنامه آمادگي به اعتياد: مقياس ايراني آمادگي به اعتيـاد اسـت کـه بـا توجـه بـه شرايط رواني – اجتماعي جامعه ايراني کـه براسـاس مقيـاس آمـادگي بـه اعتيـاد ويـد و همکـاران (١٩٩٢)، توسط زرگر (١٣٨٥)ساخته شد (به نقل از زرگر، نجاريان و نعامي ، ١٣٨٧).
نتايج گوياي اين هستند که بالا بودن ميزان بي ثباتي هيجاني و پرخاشـگري بـا گرايش بيشتر به اعتياد و از طرف ديگر بالا بودن رفتار جامعه پسند با گرايش کمتري به مواد مخـدر همراه است .