چکیده:
اضطراب دانش آموزان به ویژه در امتحانات، مانع یادگیری یا عملکرد می شود. کمال گرایی و هوش معنوی متغیرهایی هستند که در مدیریت و کاهش اضطراب نقش دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل یابی روابط ساختاری کمال گرایی تحصیلی با میانجیگری هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده و از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی است. جامعه آماری شامل ۳۰۰۰ دانش آموز مقطع متوسطه دوم مدارس شهری بابل است که از میان آنها ۳۴۲ نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل آزمون اضطراب پیشرفت تحصیلی (AAT) آلبرت و هابر، پرسشنامه کمال گرایی تحصیلی رسولی و بهرامی و پرسشنامه هوش معنوی عبدالله زاده بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر و شاخصهای برازش استفاده شده است. یافته ها نشان دادند که مدل پژوهش تایید شده است و کمال گرایی تحصیلی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم دارد و متغیر میانجی هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی اثر غیر مستقیم دارد. افرادی که عموما مضطرب هستند، آسیب پذیری بیشتری برای اضطراب امتحان دارند. هوش معنوی و کمال گرایی مثبت می توانند در تعدیل میزان اضطراب تحصیلی در دانش آموزان اثر مثبت داشته باشند. از این رو نتایج این پژوهش بر ضرورت نقش باورها و تاثیرات هوش معنوی فراگیران با توجه به کیفیت تعاملی با نظامهای آموزشی تاکید دارد که می تواند تلویحات کاربردی برای بهبود پیشرفت تحصیلی به مشاوران و آموزندگان ارایه دهد.
Anxiety keeps students from learning and performing well, especially on the exams. It has been hypothesized that perfectionism and spiritual intelligence can affect anxiety and its management. To verify this relationship from among 3000 high school students in Babol, a sample of 342 students was selected using cluster sampling method. Utilizing known instruments data were collected and then analyzed through confirmatory factor analysis and path analysis. Findings support the hypothesis as perfectionism affects anxiety directly while spiritual intelligence has in intermediary and indirect effect. Obviously people with general anxiety are more prone to suffer from test anxiety. Spiritual intelligence and positive perfectionism can reduce academic anxiety. As a result, both students and counselors can focus on spiritual beliefs in order to help with the improvement in academic achievement.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف بررسي مدل يابي روابط ساختاري کمال گرايي تحصيلي با ميانجيگري هوش معنوي بر اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان انجام شده و از نوع پژوهشهاي همبستگي مبتني بر روش مدل يابي معادلات ساختاري به طور خاص معادلات رگرسيوني است .
با توجه به اينکه پژوهشهاي کمي در زمينه رابطه بين متغيرهاي اين پژوهش انجام شده است ، بنابراين هدف پژوهش حاضر بررسي روابط ساختاري کمال گرايي تحصيلي با ميانجيگري هوش معنوي بر اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بود.
٣. کمال گرايي تحصيلي با ميانجيگري هوش معنوي بر اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تأثير غير مستقيم دارد.
جدول ٨: بررسي فرضيه دوم پژوهش بر اساس تحليل مسير (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ٨، ضريب مسير استاندارد متغير هوش معنوي بر اضطراب پيشرفت تحصيلي برابر با ٠/٦٥-، مقدار t برابر با ٤/٦٤١- بوده و مقدار P-Value کمتر از ٠/٠٥ است ، نتيجه اينکه ، از ديدگاه آزمودنيها، هوش معنوي بر اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان اثر غيرمستقيم (معکوس ) دارد.
فرضيه سوم : کمال گرايي تحصيلي با ميانجيگري هوش معنوي بر اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان اثر غير مستقيم دارد.
از اين رو کمال گرايي تحصيلي با ميانجيگري (ميانجي جزئي) هوش معنوي بر اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان اثر معنادار دارد.
از اين رو کمال گرايي تحصيلي با ميانجيگري (ميانجي جزئي) هوش معنوي بر اضطراب پيشرفت تحصيلي دانش آموزان اثر معنادار دارد.