چکیده:
شناخت تاریخ و سیره امامان شیعه بایستی با مبانی یا پیشانگارههای ویژهای انجام شود. بیتوجهی به این مبانی و پیشفرضها، مطالعه سیره اهل بیت: را دچار آسیبهای جدی خواهد کرد. مسئله اصلی این نوشتار بررسی مهمترین مبانی و پیش انگارههای سیرهپژوهی است. مراد از سیرهپژوهی دستیابی به اصول ثابت و واحد برای جلوگیری از هرج و مرج و تشتّت آراء است. از اینرو لازم است پیش از سیره پژوهی مبانی و پیش فرضها مشخص و تبیین شود تا رسیدن به اصول ثابت هموارتر شود. برخی پژوهشگران یا از این پیشفرضها غافلند و یا با بیتوجهی به میراث شیعه پیشفرضهای نادرستی را لحاظ میکنند. این نوشتار با استفاده از تحلیل تاریخی و کلامی به معرفی مبانی و پیش انگارههای سیرهپژوهی پرداخته است که از مهمترین آنها میتوان به مقایسه نکردن اهل بیت: با سیاستمداران، پرهیز از غلوّ و تقصیر، بسنده نکردن به نقل مناقب، شناخت فلسفه امامت، توجه به شئون امامت و برابر ندانستن آن با رهبری سیاسی، مطالعه زندگی ائمه در یک خط پیوسته و نگاه ایجابی به سیره اهل بیت: اشاره کرد.
Recognizing the Shiite Imams histories and conducts should be carried out by using specific presuppositions and principles. Ignoring these presuppositions and principles would face problems for the study of the Ahl al-Bayts' (AS) conduct. The main problem to be stated in this research is to investigate the Ahl al-Bayts' (AS) conduct presuppositions and principles. The main intent of the Ahl al-Bayts' (AS) conducts studies is to reach unified and fixed principles to prevent from the opinions' chaos and diversity. Thus, before studying of the Ahl al-Bayts' (AS) conduct, it is vital to state these presuppositions and principles to make the reaching of the fixed principles easier. Some researchers are either ignorant of these presuppositions or they consider wrong presuppositions by not paying attention to the Shiite legacy. Deploying a theological and historical analysis, this research has introduced the presuppositions and principles of the Ahl al-Bayts' (AS) conduct studies among which we may refer to not comparing the Ahl al-Bayt (AS) to the politicians, avoiding exaggeration and understatement, not sufficing to narrate the virtues, knowing the philosophy of the imamate, considering the position of the imamate and differentiating it with political leadership, having a linear study of the imams' lives, and having an affirmative view to the Ahl al-Bayts' (AS) conduct.