چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای تعارض والد- فرزند در ارتباط تمایزیافتگی خود با اضطراب اجتماعی بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 بودند. روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای تصادفی بود ابتدا از بین مدارس مقطع متوسطه دختران منطقه 2 تهران، سه دبیرستان انتخاب شدند، سپس از هر دبیرستان با توجه به مقاطع تحصیلی دو کلاس انتخاب شدند؛ نمونهای به حجم 287 دانشآموز بهصورت نمونهبرداری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای تمایزیافتگی اسکورون (1998)، تاکتیکهای تعارض اشترواس (1990) و اضطراب اجتماعی لایبویتز (1999) پاسخ دادند. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین نمره کل تمایزیافتگی با اضطراب اجتماعی (0/201-=r) و همچنین بین زیرمقیاسهای جایگاه من (0/256-=r)، گریز عاطفی (0/203-=r) و هم آمیختگی با دیگران (0/180-=r) در سطح 0/01 و زیرمقیاس واکنشپذیری عاطفی (0/156-=r) با اضطراب اجتماعی در سطح 0/05 همبستگی معناداری برقرار است. همچنین بین تعارض والد-فرزندی با اضطراب اجتماعی (0/188=r) و بین زیرمقیاس پرخاشگری کلامی (0/186= r) و زیرمقیاس پرخاشگری فیزیکی (0/179=r) با اضطراب اجتماعی نیز همبستگی برقرار است. همچنین نتایج مدل ضرایب مسیر نشان داد که بین تمایزیافتگی با اضطراب اجتماعی و همچنین بین تعارض والد-فرزند با اضطراب اجتماعی رابطه مستقیم معناداری بهدست آمد (0/01=p)؛ ولی بین تمایزیافتگی با تعارض والد-فرزندی اثر مستقیم معناداری دیده نشد (0/05<p). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که پیامد تمایزیافتگی مادران، کاهش تعارض بین والدین و فرزندان، کاهش اضطراب در کودکان و نوجوانان است چون افراد تمایزیافته بین فرایندهای احساسی و عقلانی تفکیک قائل میشوند و تحت تاثیر افکار و رفتار دیگران قرار نمیگیرند.
Aim: This study aimed to investigate the mediating role of parent-child conflict in the relationship between self-differentiation and social anxiety. Method: This is a descriptive correlational study. This study's statistical population was female high school students who study in the 2nd district of Tehran in the academic year of 2018-19. Sampling was performed by random multi-stage clustering. First, three high schools were selected from the girls' high schools in District 2 of Tehran. Then, two classes were selected from each high school according to their educational levels. A sample of 287 students was selected by random cluster sampling, and they answered the Differentiation Questionnaire (Scorn, 1998), Parent-Child Conflict Tactics (Straus, 1990), and Social Anxiety Questionnaire (Liebowitz, 1999). Results: The results of the correlation coefficient showed that there was a significant correlation between the total score of differentiation (r = -0.201) as well as subscales of my position (r = -0.256), emotional escape (r = -0.203), and fusion with others (r = -0.180) with social anxiety at the level of 0.01. Also, there was a significant correlation between the subscale of emotional responsiveness (r =-0.156) and social anxiety at the level of 0.05. There was also a correlation between parent-child conflict and social anxiety (r = 0.188) and between verbal aggression subscale (r = 0.186) and physical aggression subscale (r = 0.179) with social anxiety. Besides, the path coefficient model results showed a significant direct relationship between differentiation and social anxiety and between parent-child conflict and social anxiety (p = 0.01). Still, there was no significant direct effect between differentiation and parent-child conflict (p Conclusion: The results showed that the consequence of mothers' differentiation is to reduce the conflict between parents and children and reduce anxiety in children and adolescents because differentiated individuals differentiate between emotional and intellectual processes and are not influenced by others' thoughts and behavior.
خلاصه ماشینی:
مفهوم تمایزیافتگی خود فرایندی است که اگر آن را بهصورت پیوستاري تصور کنیم در یکسر آن خودمختاری 6 و در سر دیگر آن امتزاج است؛ خودمختاری نشاندهنده توانایی تفکر واضح و روشن در خلال یک موقعیت است و همجوشی بدین معناست که این افراد به لحاظ عاطفی به خانوادههایشان وابسته هستند حتی اگر دور از آنها زندگی کنند؛ از این رو، تمایزیافتگی خود بیانگر میزان توانایی فرد براي تمایز بین فرآیند عقلی و فرایند احساسی است یا توانایی فرد براي این که بهصورت خودکار از احساسات خود پیروي نکند؛ این نظریه راجع به نیروهایی social anxiety disorder negative evaluations American Psychological Association (APA) differentiation of self Bowen, M autonomy است که در درون خانواده جاي دارند و در پی وحدت و با هم بودن؛ و یا در پی فردیت هستند (کاپوتزی و اشتاوفر، 1395).
آیا تعارض والد-فرزندی میتواند به عنوان واسطه بین تمایزیافتگی خود و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان شهر تهران داشته باشد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) روش طرح این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است.
نتایج یافتههای این پژوهش نشان دادند که تعارض والد-فرزندی بهعنوان نقش واسطهای بین تمایزیافتگی و اضطراب اجتماعی اثر غیرمستقیم دارد.
*** پرسشنامه تمايز يافتگی اسکرون و فريدلندر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *** مقیاس تاکتیک های حل تعارض پدر و مادر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *** پرسشنامه اضطراب اجتماعی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} The mediating role of parent-child conflict in the relationship between self-differentiation and social anxiety Mahbobeh.