چکیده:
کودکان در مورد محرکهای بصری، از خود عکسالعمل نشان میدهند و همواره مشتاق تماشای انیمیشن هستند. آنها از هر قوم و سرزمینی، بهدلیل تأثیرپذیری و عدم قدرت تجزیهوتحلیل بالا، از منفعلترین اقشار جامعه بهشمار میروند. محتوای سریال انیمیشن بنتن، حاوی رمزگانهای اجتماعی جامعۀ تولیدکننده است، ازاینرو بر رفتار و طرز فکر بیننده تأثیر میگذارد. محورهای غیریتساز، پارهای از عناصر و نشانههای متنی مانند «منجی» را بهلحاظ معناشناختی دچار دگرگونی میکنند تا مخاطبان در مواجهه با این دوگانهها به سمتوسویی معطوف شود که روایت فیلم تمایل دارد. بهاینترتیب، منجی دارای ویژگیهای هویت / ملیتی است که در سریال بازنمایی میشود. کودک در دوران بزرگسالی به دنبال منجی با هویت / ملیتی است که در کودکی برای او ترسیم کردهاند. مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی چگونگی بکارگیری عناصر متنی برای تغییر شکل عناصر معنا است تا جایگاه هویتی منجی دستخوش تغییر و جابهجایی شود. نظریۀ پسااستعماری، روش تحلیل گفتمان این پژوهش، از طریق بیان دیدگاههایی با فرض مفهوم مخالف، در مورد آنچه در فرهنگ غرب شکلگرفته، قادر به پیمایش نااندیشیدهها در متون استعماری است. این پژوهش با مطالعه و بررسی دقیق، ریزبینانه و جزءنگر سریال انیمیشن بنتن بهعنوان مورد مطالعاتی، با اتکاء به الگوی نشانهشناختی سه سطحی فیسک و الگوی پنج سطحی روایی بارت به واکاوی محورهای غیریتساز متنی سریال بنتن مبادرت نموده است. یافتهها حکایت از آن دارد که هالیوود در تصمیمسازی برای کودکان به کمک انیمیشنهایی نظیر بنتن شالودهای از اقتدارگرایی را بر معرفتشناسی آنها استوار میکند.
Children are responsive to attractive visual stimuli and are always eager to watch animations. Children, from any ethnic and territorial area, are considered to be passive due to being affected and lack of analytical power. The content of Western animations, especially American, has the cultural vocabulary and social codes of the producer community, each of which individually affects the behavior and mindset of the viewer. The imitation of Iranian children from some of the behaviors of cartoon characters is evidence. These Communities are looking for "savior" by virtue of their need for myth. Otherness axes semantically change and alter some of the textual elements and signs, such as "savior". The viewer, as the recipient, chooses the trend that the story tends to. In this way, the savior has the identity / national characteristics that are presented in the series. The child, when becomes an adult, looks for a savior with the same identity/ nationality depicted in his childhood.The post-colonial theory, the discourse analysis method of this study, is capable of scrolling the imponderability into colonial texts by expressing views with the assumption of the opposite concept compared to what is formed in the western culture. This study is conducted by detail and atomistic study of Ben 10 animation as a case study through the investigation of textual binary oppositions using the Fisk and Bart method in order to analyze textual otherness axes of Ben 10 series.