چکیده:
عکاسان مانند جامعهشناسان نسبت به معضلات اجتماعی مانند فقر تعلق خاطر دارند. در عکسهای ثبت شده از ادوار مختلف تاریخ ایران میتوان زوایایی از زندگی مردم و محیط پیرامون آنها از پوشش، خوراک و بناها تا مراسم و آیینها و حتی زوایای زندگی اجتماعی از جمله فقر را دید. در این مقاله چگونگی بازنمایی فقر در تصاویر لاکهارت از ایران مورد بحث است. سوال پژوهش این است که آیا آنچه لاکهارت در تصاویر خود از جامعه ایرانی بازتاب داده را میتوان فقر محسوب کرد؟ در پاسخ به این سوال از جامعهشناسی بوردیو و بهویژه نظریه میدان او بهره بردهایم. این پژوهش بر مبنای دادههای کتابخانهای و اسناد تصویری تدوین و نگارش یافته است و نتایج بررسی نشان میدهد تصاویر لاکهارت بیانگر فقری است که بهرغم آغاز دوره مدرنیزه شدن ایران در عصر پهلوی همچنان گریبانگیر مردم بود. «تمدن بولواری» رضاشاه به شهرهای بزرگ و برخی مراکز خاص محدود میشد و با دور شدن از مرکز جامعه و زندگی واقعی در ایران بیشتر خود را نشان میداد. تضادی که در تصاویر لاکهارت دیده میشود، به شکل مناسبی بیانگر این وضعیت است، در حالی که در شهری مثل آبادان بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان را داریم، در همان حال در شهرهایی مثل خرمشهر یا مشهد مردم با فلاکتی دست و پنجه نرم میکنند که ناشی از سیاستهای حکومت است.
Photographers like sociologists are concerned with social problems like poverty. Most foreign photographers have made great efforts to portray Iranian society. In these photos you can see people's lives and their surroundings. Poverty is a social phenomenon examine in the historical context of society. Poverty is mainly related to economic, political and social conditions and directly related to the distribution of power and wealth in society. What is discussed in this article is how to represent poverty in Lockhart's depictions of Iran. The research question is, what is seen in the images is poverty? It is examined according to Bourdieu's sociology. In Bourdieu's sociology poverty has a social space with certain mechanisms. Poverty in Iran was caused by two mechanisms: the rulers' disregard for the social and economic status of the people And the institutionalization of poverty in people that did not move them to get out of their situation. What Lockhart depicted in his photos, It illustrates the poverty that, despite the beginning of Iran's modernization in the Pahlavi era, continued to plague the people. The "Bolivarian Civilization", was confined to large cities and certain centers, And the farther away from the center, Society and real life in Iran were more self-evident. The contrast seen in Lockhart’s images illustrates this situation, appropriately, While we have the world's largest oil refinery in a city like Abadan At the same time, in cities like Khorramshahr or Mashhad, people struggle with misery that results from government policies.
خلاصه ماشینی:
تحقيقات تاريخ اجتماعي، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصلنامة علمي (مقالۀ علمی ـ پژوهشی)، سال دهم، شمارة اول، بهار و تابستان 1399، 195 - 213 بازتاب فقر در تصاویر عصر قاجار؛ آلبوم لارنس لاکهارت (نظریۀ جامعهشناسی بوردیو) نرگس صالحنژاد 1 چكيده عکاسان مانند جامعهشناسان به معضلات اجتماعی مانند فقر تعلقخاطر دارند.
سؤال پژوهش این است که آیا آنچه لاکهارت در تصاویر خود از جامعۀ ایرانی بازتاب داده است میتوان فقر محسوب کرد؟ در پاسخ به این سؤال از جامعهشناسی بوردیو و بهویژه نظریۀ میدان او بهره بردهایم.
این پژوهش برمبنای دادههای کتابخانهای و اسناد تصویری تدوین و نگارش یافته است و نتایج بررسی نشان میدهد تصاویر لاکهارت بیانگر فقری است که بهرغم آغاز دورۀ مدرنیزهشدن ایران در عصر پهلوی همچنان گریبانگیر مردم بود.
تضادی که در تصاویر لاکهارت دیده میشود، بهشکل مناسبی بیانگر این وضعیت است، درحالیکه در شهری مثل آبادان بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان را داریم، در همان حال، در شهرهایی مثل خرمشهر یا مشهد مردم با فلاکتی دستوپنجه نرم میکنند که ناشی از سیاستهای حکومت است.
آنچه در این تصویر و بسیاری دیگر از تصاویر لاکهارت بهثبت رسیده، نهتنها نشانی از تمدن و مدرنیتۀ پرسروصدای رضاشاهی ندارد، بلکه نشاندهندۀ فقر و فلاکتی ناشی از بیکفایتی حاکمان و شاهانی است که خود را سایۀ خدا در این مملکت میدانستند، ولی گام مثبتی برای بهبود زندگی مردم برنمیداشتند.
آنچه لاکهارت در عکسهای خود بهتصویر درآورده است، بیانگر فقری است که بهرغم آغاز دورۀ مدرنیزهشدن ایران در عصر پهلوی همچنان گریبانگیر مردم بود.