چکیده:
یکی از عوامل اساسی در موفقیت بهکارگیری فناوری برای کسب مزیت رقابتی در بنگاههای کشورهای در حال توسعه، آگاهی و شناخت سطح قابلیتها و توانمندیهای فناورانه بنگاه و استفاده از آنها در جهت ایجاد مزیتهای نسبی میباشد. از آنجا که در سطح بنگاه، چالشها بهصورت کلی به ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای محصولات در بازار مرتبط هستند، الگویی که جهت ارزیابی توانمندی فناورانه آنها استفاده میشود باید قابلیت ارزیابی توانمندی فناورانه را در ابعاد قابلیتهای فنی، عملکرد و قابلیت محصولات و توانمندی اقتصادی را بهصورت همزمان دارا باشد. این تحقیق با هدف طراحی یک الگوی ارزیابی توانمندی فناورانه برای یک شرکت دفاعی به صورت کاربردی و توصیفی بوده و جامعه پاسخدهندگان آن شامل گروه اول: کاربران و مصرفکنندگان خودروهای تاکتیکی که در حدود 120 نفر ارزیابی شده و تعداد 55 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شده و گروه دوم: کارشناسان و خبرگان شرکت گفتهشده به تعداد 10 نفر میباشد. بهمنظور تهیه پرسشنامه، الگوها و دیدگاههای مختلف ارزیابی و با استفاده از نظر خبرگان الگوی مطلوب طراحی شد. با جمعبندی شاخصهای مطرح شده در الگوهای بالا، 7 شاخص در بعد عملکرد، 10 شاخص در بعد قابلیتها و دانش فنی و 4 شاخص در بعد اقتصادی شناسایی شدند. با توجه به تجزیهوتحلیل اطلاعات مشخص شد که شرکت دفاعی موردمطالعه دارای جایگاه 19 در میان 34 شرکت (از 21 کشور) تولیدکننده خودروهای تاکتیکی میباشد. در پایان با درنظرگرفتن تهدیدهای آتی راهکارهای بهبود بهمنظور حذف و یا کاهش شکاف محصولات تولیدی این شرکت دفاعی ارائه شده است.
One of the crucial factors regarding the success of applying technology in order to gain a competitive advantage in companies of the developing countries is the awareness and recognition considering the level of technological abilities and capabilities of the firm and using them to create relative advantages. Due to the fact that at the firm level, the challenges are largely related to the creation of a sustainable competitive advantage for products in the market, the model used to assess their technological capability should possess, at the same time, the ability of technological capability in regard to technical capabilities, performance and production capability and economical capability. This study was performed with the aim of designing, in an applied and descriptive way, an assessment model regarding the technological capability for a defense company. Its population included two group: 1: The users and consumers of the tactical vehicle (N =120), from among whom 55 individuals were selected as the sample, 2: experts and specialists of the mentioned company (N=10). In order to prepare the questionnaire, different models and perspectives were evaluated and using the experts' opinion the desired model was developed. Through summarizing the indicators presented in the above models, 7 indicators in the dimension of performance, 10 indicators in the dimension of capabilities and technical knowledge, and 4 indicators in the economic dimension were identified. Regarding the analysis of the data, it was found that the mentioned defense company has a rank of 19 among 34 companies (from 21 countries) which produce tactical vehicles. At the end, considering future threats, improvement strategies are presented to eliminate or reduce the gap in the products of this defense company.
خلاصه ماشینی:
طراحي الگوي ارزيابي توانمندي فناوري در توليد خودروي تاکتيکي ( مقايسۀ يک شرکت دفاعي با صنايع مشابه دنيا) ناصر شهلائي١، افشين نادري شريف ٢، حسين ميرزايي ازندرياني 3 تاريخ دريافت : ٩٩/٠٣/٢٠ تاريخ پذيرش : ٩٩/٠٥/٢٠ چکيده يکي از عوامل اساسي در موفقيت به کارگيري فناوري براي کسب مزيت رقابتي در بنگاه هاي کشورهاي در حـال توسـعه ، آگاهي و شناخت سطح قابليت ها و توانمنديهاي فناورانه بنگاه و استفاده از آنها در جهت ايجاد مزيت هاي نسـبي مـيباشـد.
اين تحقيق بـا هـدف طراحـي يـک الگـوي ارزيابي توانمندي فناورانه براي يک شرکت دفاعي به صورت کاربردي و توصيفي بوده و جامعۀ پاسخ دهندگان آن شـامل گـروه اول : کاربران و مصرف کنندگان خودروهاي تاکتيکي که در حدود ١٢٠ نفر ارزيابي شده و تعداد ٥٥ نفر به عنوان نمونـه انتخـاب شده و گروه دوم : کارشناسان و خبرگان شرکت گفته شـده بـه تعـداد ١٠ نفـر مـيباشـد.
قدم هاي برداشته شده جهت انجام اين تحقيق به شرح زير ميباشد: (١) مطالعۀ ادبيات فناوري و ارزيابي فناوري؛ (٢) مطالعه روش ها، شاخص ها و مراحل ارزيابي الگوهاي ارزيابي توانمندي فناورانه ؛ (٣) بررسي ديدگاه هاي صاحبنظران ارزيابي توانمندي فناوري در سـطح بنگـاه از ابعـاد مختلف ؛ (٤) تعيين الگوي مناسب جهت ارزيابي توانمندي فناوري در شرکت مورد مطالعه ؛ (٥) تعيين شاخص هاي ارزيابي توانمندي فنـاوري الگـوي ارائـه شـده ، بـا گـرفتن نظـر خبرگان شرکت ؛ (٦) شناسايي شرکت ها و کشورهاي سازندة محصولات مشابه شرکت مورد مطالعه ؛ (٧) گردآوري و بررسي اطلاعات شرکت هاي شناسايي شده ؛ (٨) تعيين توانمندي فناورانۀ رقبا با توجه به ابعاد الگوي پيشنهادي؛ (٩) مقايسۀ وضعيت موجود توانمندي فناورانۀ شرکت مورد مطالعه در مقايسه با رقبا؛ (١٠) تعيين شکاف توانمندي فناورانۀ شرکت مورد مطالعه و علل آن در مقايسه با رقبا؛ (١١) ارائۀ راهکار جهت جبران شکاف توانمندي فناورانۀ شرکت مـورد مطالعـه توسـط خبرگان .