چکیده:
رسالۀ قشیریه، از ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن قشیری (386- 465) از نامورترین کتب تعالیم صوفیّه است که در دو فصل به نگارش آمده و در آن، جوع و اختیار فقر، یکی از مقدّمات سلوک و راههای تصفیه، تصقیل و تنویر درون دانسته شده است. قشیری در مسند یک صوفی عالم و عامل، در بابهای چهاردهم و چهل و دوم رسالۀ خود، حول موضوع فقر و جوع اختیاری، حق مطلب را ادا کرده و در خصوص اهمیت کمزنی (فقر) و کمخواری (جوع) و نقش آن دو در تعالی روحانی آدمی سخن رانده است. مولانا نیز همعقیده با او در تأیید فقر (کمزنی) و تحمّل گرسنگی (بیدمی)، نظرات قابل اعتنایی دارد. نگارنده، به شیوۀ توصیفی-تحلیلی، با انطباق آراء این دو نشان داد هردو متّفقالقولاند که تحمّل اکسیر گرسنگی و درآمدن در کسوت فقرِ خودخواسته، مایۀ مصونیت از سرکشیها و مهلکات و سبب درآمدن در مراتع حقایق سبحانی و مدخل عدم ازلی و فقر ذاتی است.
Resaleye Qushayriyye, as Ab-ul-Qasim Abd-ul-karim ibn Hawazin Qushayrichr('39')s work (11th century A.D), is one of the most celebrated books of Sufieh teachings which has been written in two chapters. In this compilation, hunger and poverty acceptances have been considered as one of the preliminary behaviours for refining, polishing, and illuminating the hearts and minds of the human beings. Considering the topic of poverty and voluntary hunger in 14th and 42nd chapters of his "Resale", Qushayri as an active learned mystic, has done justice to the significance of poverty and hunger and their role in humanchr('39')s spiritual elevation. Being in conformity with Qushayrichr('39')s opinion, Rumi also has remarkable ideas on confirming the importance of hunger. The articlechr('39')s writer, by applying a descriptive-analytic method, by comparing these two attitudes, wanted to put emphasis on showing their coincidence on the fact that tolerating hunger and wearing the cloth of voluntary poverty leads to being secure from rebellions and entering the territory of spiritual facts. Furthuremore, that is an enterance for eternal non-existence and intrinsic poverty.