چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب دانش آموزان دارای اختلال ریاضی بوده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پسر دانش آموزان دارای اختلال ریاضی در سال تحصیلی 99-98 در شهر تهران بوده است. بـا استفاده از روش نمونـه گیـری خوشهای چند مرحلهای ابتدا 4 مدرسه مشخص شده و در هر مدرسه دو کلاس انتخاب کردیم و در مجموع 8 کلاس انتخاب شدند، که از این میان 30 دانش آموز دارای اختلال ریاضی بعد از پیش آزمون که نمره اضطراب پایینی داشتند غربال شدند، 15دانش آموز در گروه کنترل و 15 دانش آموز در گروه آزمایشی با توجه به معیارهای ورود و خروج قرار گرفتند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 هفته، هر هفته در یک جلسه درمان 90 دقیقهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت نمودهاند و گروه کنترل مداخله خاصی را دریافت ننمودند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمره اضطراب شرکت کنندگان گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون معنی دار میباشد. بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب دانش آموزان دارای اختلال ریاضی تاثیر دارد.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of acceptance and commitment based therapy on reducing
anxiety in students with math disorders. The research method was quasi-experimental and the pre-test design
was post-test with the control group and the statistical population of the study was all male students with math
disorders in the academic year of 1998-99 in Tehran. Using multi-stage cluster sampling method, first 4 schools
were identified and in each school we selected two classes and a total of 8 classes were selected, of which 30
students with post-test math disorder with low anxiety scores 15 students in the control group and 15 students in
the experimental group were screened according to the inclusion and exclusion criteria. Spielberger anxiety
questionnaire was used to collect research data. The subjects in the experimental group received 90 minutes of
acceptance and commitment-based treatment in a weekly treatment session for 8 weeks and the control group did
not receive any special intervention. The results of data analysis using analysis of covariance showed that the
observed difference between the mean anxiety scores of the experimental group participants in the post-test stage
compared to the pre-test was significant. Therefore, acceptance and commitment-based therapy has an effect on
reducing anxiety in students with math disorders.
خلاصه ماشینی:
2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب دانش آموزان دارای اختلال ریاضی بوده است.
اين شش فرايند عبارتاند از: پذيرش 1 ، گسلش 2 ، خود بهعنوان زمينه 3 ، ارتباط با زمان حال 4 ، ارزشها 5 و عمل متعهد 6 (هایز، لوما، بوند، ماسودا و لایلیس 7 ، 20 Acceptance Cognitive defusion Self as context Contact with present moment Values Committed action Hayes, Luoma, Bond, Masuda & Lillis براساس این نظریه بسیاري از روشهایي که براي حل مشکاتمان استفاده ميکنیم ما را به دام هایي مياندازند که موجب رنجش خاطر ما ميشوند.
فرضیه: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب دانش آموزان دارای اختلال ریاضی تاثیر دارد.
بحث و نتیجه گیری فرضیه: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب دانش آموزان دارای اختلال ریاضی تاثیر دارد.
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Based Therapy on Reducing Anxiety in Students with Math Disorders Soosan Moradi 1, Leila Rezaei 2 1 Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Roodehen Branch.
2 Master of Clinical Psychology, Allameh Tabatabai University (Corresponding Author) AbstractThe aim of this study was to evaluate the effectiveness of acceptance and commitment based therapy on reducing anxiety in students with math disorders.
Therefore, acceptance and commitment-based therapy has an effect on reducing anxiety in students with math disorders.
Keywords: Acceptance and Commitment Therapy, Anxiety Reduction, Students, Math Disorder.