چکیده:
زمینه: مدیریت ارزشهای اخلاقی در محیط کار، موجب مشروعیت اقدامات مدیریتی و انسجام و تعادل فرهنگی می شود. در ضمن تقویت خودکنترلی کارکنان، بستر فرهنگی را برای تقویت تجربه و دانش کارکنان مهیا می سازد. مقاله پیش رو، به تحلیل رابطه اخلاق حرفه ای بر تسهیم دانش با میانجی خودکنترلی کارکنان می پردازد.
روش: پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان سازمان دیوان محاسبات کشور در حوزه های اداری استانهای؛ گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بود. به دلیل محدودیت جامعه تمامی آن به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش ۳ پرسشنامه استاندارد بود. برای تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد.
یافته ها: ضریب آماره T برآورد شده در رابطه اخلاق حرفه ای کارکنان بر تسهیم دانش برابر ۵۴۳/ ۰ نتیجه شده است. لذا اخلاق حرفه ای کارکنان با تسهیم دانش رابطه معنی داری دارد و خودکنترلی رابطه بین ، اخلاق حرفه ای کارکنان را با تسهیم دانش به خوبی میانجیگری کرده است.
نتیجه گیری: پارادایمی که به منظور تسهیم دانش فردی کارکنان، تسهیم فرصت یادگیری و تقویت انگیزه آن در سازمان مطرح شده است، بیانگر الزام به تسهیم دانش است تا در کلیه بخشهای سازمان سرایت یافته و همگانی شود.
ackground
Management of moral values in the workplace leads to the legitimacy of management practices and cultural cohesion and balance. At the same time, strengthening the staffchr ('39') s self-control provides a cultural platform to strengthen the staffchr ('39') s experience and knowledge. This study examines the analysis of relationship between professional ethics with knowledge sharing; mediating role of self-control.
Method
The study was descriptive-correlational. The statistical population includes all employees of the Court of Audit in the administrative areas of the provinces; Golestan, Mazandaran, North Khorasan, South Khorasan and Razavi Khorasan. Due to the limitations of the community, all of it was selected as a sample. The research tool was 3 standard questionnaires. Structural equation modeling method was used to analyze the data using PLS and SPSS software.
Results
The estimated coefficient of T-statistic in relation to employeeschr ('39') professional ethics on knowledge sharing was equal to 0. 543. Therefore, the professional ethics of employees has a significant relationship with knowledge sharing and self-control has mediated the relationship between professional ethics of employees and knowledge sharing.
Conclusion
The paradigm that has been proposed in order to share the individual knowledge of employees, share learning opportunities and strengthen its motivation in the organization, indicates the need to share knowledge to be spread and common in all parts of the organization.