چکیده:
با گسترش تجارت الکترونیک بسیاری از کسبوکارها در استفاده از علائم تجاری برای متمایز ساختن و همچنین حفاظت از کپیبرداری خدمت و محصولات خود به ثبت علائم تجاری خود اقدام کردهاند. بااینوجود مسائل و مشکلاتی در زمینه نقض علائم تجاری وجود دارد. بنابراین پژوهش حاضر باهدف شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر نقض علائم تجاری در حوزه تجارت الکترونیک، صورت گرفته است. پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر پارادایم در گروه تحقیقات کیفی قرار می-گیرد و ازنظر روششناسی، از روش تحقیق گراندد تئوری (نظریه بنیادی) استفاده کرده است. جامعه موردمطالعه خبرگان در حوزه کسبوکار و حقوقدانان در استان کرمانشاه میباشند. برای انتخاب اعضای جامعه تحقیق، در ابتدا از روش نمونهگیری هدفمند و در ادامه از روش گلوله برفی استفادهشده است. شمار مشارکتکنندگان در پژوهش با استفاده از شاخص رسیدن به اشباع نظری، 14 نفر بوده است. یافتههای حاصل از مصاحبه با مشارکتکنندگان، درنهایت شامل 124 کد مفهومی، 50 مفاهیم و 15 خرده مقوله هست. نتایج پژوهش نشاندهنده دو مقوله اصلی حاصل از خرده مقولات در نقض علائم تجاری در حوزه تجارت الکترونیک هست، که شامل؛ حوزه قانونی و حوزه کسبوکار، که شامل مقولات؛ خلاهای قانونی در مورد نقض علائم تجاری در قانون تجارت الکترونیک، مشخص نبودن دادگاه صالح در رسیدگی به نقض علائم تجاری، کلی بودن قانون علائم تجاری، عدم شمول تغییرات جدید در محیط وب در قانون تجارت الکترونیک، مشکلات اصل سرزمینی بودن علائم تجاری، تهدید حق انحصاری از مالک علامت تجاری، لزوم تعین فرایندهای ثبت علائم تجاری، عدم شمول قوانین علائم تجاری نسبت به کسبوکارهای در مرحله معرفی به بازار، سلب اعتماد از مصرفکننده و کاربر، کاهش اعتبار نام تجاری، سرقت علائم و اسرار تجاری قبل از ثبت قانونی، کاهش بهرهوری کسبوکار، تجمع موجودی محصولات در انبار شرکت، عدم رقابت منصفانه میان کسبوکارها و سود نامشروع برای ناقضان.
With the spread of e-commerce, many businesses have started to use their trademarks to differentiate themselves, as well as to protect the copying of their services and products. However, there are issues with trademark infringement. Therefore, the present study aims to identify the variables affecting the violation of trademarks in the field of e-commerce. Research in terms of practical purpose and in terms of paradigm is in the group of qualitative research and in terms of methodology, the research method has used Grand Theory (fundamental theory). The community is being studied by experts in the field of business and lawyers in Kermanshah province. In order to select members of the research community, first the purposeful sampling method was used and then the snowball method was used. The number of participants in the study was 14 using the index of theoretical saturation. The results of the interview with the participants, finally, include 124 conceptual codes, 50 concepts and 15 subcategories. The results of the research indicate two main categories of sub-categories in the violation of trademarks in the field of e-commerce, which include; Legal area and business area.