چکیده:
از مناقشات فریقین در مسئله فدک نحله یا میراث بودن آن است. شیعه فدک را بخشش پیامبر (ص) واهل سنت آن را میراث دانسته؛ معتقدند انبیا میراث نمیگذارند. اهل سنت با استناد به خبر (لا نورث) تمامی دلایل عقلی و نقلی برمیراث گذاری انبیا و بویژه پیامبر اسلام را نفی یا تخصیص میزنند. شیعه ایرادات متعددی برسند ومتن خبر مذکور وارد نموده است, پژوهش مستقل در خصوص متن آن کمتر صورت گرفته است. واکاوی منابع مختلف اولیه اهل سنت و مقایسه آن با منابع متاخر متون مختلف و متفاوتی را نشان میدهد؛ متون مشهور اغلب درمنابع اولیه یافت نمیشود وبا تحریف مواجه گردیدهاند. دقت بیشتر حاکی از نوعی آشفتگی, نابسامانی واختلال است که ناشی از نقل به معنا, ادراج, زیادت درمتن , تصحیف وتحریف درآن هاست واین همه عواملی است که حدیث شناسان آنها را از عوامل اضطراب متن حدیث و ضعف حدیث میشناسند. نتیجه آنکه آسیب اضطراب خبر مذکور را از اعتبارمورد ادعا ساقط و دلالت آن برمدعای اهل سنت را نقض میکند. پژوهش حاضر سعی نموده متن این خبر را از زاویهای متفاوت یعنی آسیب اضطراب بررسی نماید.
One of the disputes of the two parties is the issue of Fadak Forgiveness or its inheritance. Shiites consider Fadak to be the forgiveness of the Prophet (PBUH) and its tradition as inheritance; They believe that prophets do not inherit. The Sunnis deny or assign all the rational and narrative reasons for the inheritance of the prophets, especially the Prophet of Islam, citing the news (La Nouath). Shiites have raised several objections and the text of the news has entered, the independent research on the text has been less. An analysis of the various early Sunni sources and its comparison with later sources shows different texts; Popular texts are often not found in the original sources and have been distorted. More accuracy indicates a kind of confusion, disorder and disorder that results from quoting meaning, editing, excess in the text, correction and distortion in them and these are all factors that hadith scholars recognize as the causes of anxiety in the text of the hadith and the weakness of the hadith. The result is that the anxiety damage invalidates the news and violates its implication for the Sunni claim. The present study tries to examine the text of this news from a different angle, namely anxiety damage..
خلاصه ماشینی:
» مورد توجه واقع و در منابع معتبر روايي و تفسيري ايشان به خصوص در صحيحين و نيز سـاير مجـامع و مسانيد روايي به طرق و متون متعدد و مختلف نقل گرديـده بـه گونـه اي کـه هـر جـا بـا کمبود دليل يا سست بودن استدلال مواجه گرديده اند؛ به عنوان حديث صـحيح و گـاه متواتر که از پيامبرص صدور يافتـه بـدان اسـتناد جسـته ، آن را فصـل الخطـاب تمـامي مناقشــات برمــي شــمارند (ابن کثيــر، ۱۴۱۹: ۱۱۲/۳؛ قرطبــي ، ۱۳۶۴: ۱۱/ ۷۸ و ۱۶۴/۱۳؛ ثعــالبي ، ۱۴۱۸: ۳/۳؛ فخررازي ، ۱۴۲۰: ۱۸۶/۲۴؛ آلوسـي ، ۱۴۱۵: ۱۷۱/۱۹).
) احتجـاج نمودنـد»، و در توجيـه آن اظهـار مـي دارد کـه «در اينجـا فاطمه ع به عموم آيۀ ۱۱ سورٔە نساء ﴿للـذکر مثـل حـظ الأنثيـين ﴾ احتجـاج نمـود» و درنهايت و پس از ذکر دلايل و سخنان شيعه پاسخ مي دهد که «فاطمـه ع بعـد از ايـن مناظره به سخن ابوبکر رضايت داد و اجماع بر صحت کار ابـوبکر منعقـد شـد!» (فخـر رازي ، همان :۲۱۷/۹)، برخي نيز همين موارد را مفصل آورده و در نهايت با پذيرش تلويحي احتمال کذب خبر، تحت عنوان فصل الخطاب اين چنين پاسخ داده اند که «فقط انبياي الهي معصوم از خطا بوده انـد!» (آلوسـي ، همـان ) درنهايـت مفسـران اهـل سـنت در مـورد تخصيص آيات ميراث با اين حديث متفق القولند (نحاس ، بيتا: ۱ /۷۶؛ نسفي ، ۱۳۶۷: ۲۰۶/۳؛ ابن جــوزي ، همــان : ۶/۲؛ ســمعاني ، ۴۱۸: ۸۱/۴؛ ميبــدي ، ۱۳۷۱: ۱۸۹/۷؛ بروســوي ، بــيتــا: ۳۱۵/۵).