چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های مقابله و مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان با استرس ادراک شده آنها بعد از زمین لرزه شهر یاسوج انجام گردید. روش پژوهش غیرآزمایشی از نوع همبستگی است. برای وصول به هدف فوق، از جامعه آماری تحقیق که عبارت بود از کلیه دانشجویان دانشگاه های یاسوج و فرهنگیان یاسوج در سال تحصیلی۹۷-۱۳۹۶، تعداد ۲۸۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند که به پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS)، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI)، و پرسشنامه سبک های مقابله با استرس (CISS) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که بین سبک های مقابله ای مسیله مدار و استرس ادراک شده دانشجویان رابطه منفی و معنادار و همچنین بین سبک های مقابله ای هیجان مدار دانشجویان و استرس ادراک شده آنها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. رابطه بین سبک های مقابله اجتنابی و استرس ادراک شده دانشجویان معنادار نبود. تفکر انتقادی با میزان استرس ادراک شده دانشجویان رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک های مقابله هیجان مدار، تفکر انتقادی، و سبک های مقابله مسیله مدار به ترتیب پیشبینی -کنندههای میزان استرس ادراک شده دانشجویان هستند.
The present study aimed to investigate the relationship between coping styles and critical thinking skills of university students with their perceived stress after Yasouj earthquake (April 2018). The research method was non-experimental and correla-tional. Statistical population of the study consisted of students of Yasouj universities in the academic year of 2017-18. The sample of the study included 280 students selected through multistage cluster random sampling. Perceived Stress Scale (PSS) , California Criti-cal Thinking Disposition Inventory (CCTDI) , and Coping Innventry for Stressful Situations (CISS) were administered. The results showed that there was a negative and significant relation-ship between problem-oriented coping style and students' perceived stress. Also, there was a positive and significant relationship between students' emotion-oriented coping style and their perceived stress. The relationship between avoidant coping style and students' perceived stress was not significant. Critical thinking had significant negative relationship with students' perceived stress. The results of stepwise regression analysis showed that emo-tion-oriented coping style, critical thinking, and problem-oriented coping style were respectively pre-dictors of students' perceived stress.
خلاصه ماشینی:
از آنجاکه زلزله بدون آگاهي رخ ميدهد و افراد فرصت لازم براي سازگارشدن با تغييرات و مصيبت هاي ناگهاني را پيدا نميکنند، باعث ايجاد اثرهاي هيجاني منفي از دلسردي تا پيامدهاي جدي سلامت رواني، به ويژه اختلال 1- earthquake 2- Zhang 3- Posttraumatic Stress Disorder 4- depression 5- cognitive disorders 6- Xu 7- Wang 8- Zhao 9- Tang 10- Lu 11- Marthoenis 12- Ilyas 13- Sofyan 14- Schouler-Ocak 15- Jiuping 16- Yuan 17- Armaşa 18- Cretub 19- Ionescua 20- Bingli Du استرس پس از ضربه ميشود (تينگ ١، سيان ٢، و ويژي ٣، ٢٠١٨).
سبک مقابلۀ هيجان مدار، بـه شيوه هايي اطلاق ميشود که فرد بر اساس آنها، تمام تلاش خود را متوجه کـاهش احسـاس هـاي 1- Ting 2- Siyuan 3- Weizhi 4- Nobakht 5- Ojagh 6- Dale 7- coping strategies 8- Undheim 9- Sund 10- equilibrium 11- energy 12- Smiltzer 13- Ruby Anne 14- Garin 15- Lawrence 16- Caranto 17- Juan Jose David 18- mastering 19- tolerating 20- task-oriented coping 21- emotion-oriented coping 22- Rabenu 23- Yaniv 24- Endler 25- Parker 26- cognitive restructuring ناخوشايند خويشتن ميسازد.
به عبارت ديگر، دانشجوياني که داراي افکار تحريف شده هستند، احساس کنترل کمتري بر زندگي خود ميکنند و سلامت روان پايين تري 1- avoidance-oriented coping 2- Hampel 3- Petermann 4- Krattenmacher 5- Furman 6- Joseph 7- Miller-Perrin 8- Delahaij 9- VanDam 10- Ered 11- Gibson 12- Maxwell 13- Cooper 14- Ellman 15- Vergara 16- Smith 17- Keele 18- Cherkil 19- Gardens 20- Soman 21- Karekla 22- Panayiotou 23- critical thinking 24- Mahal 25- Chawla 26- Kanwar دارند (امين خندقي و پاکمهر، ١٣٩٠).