چکیده:
مسأله مورد بحث در این پژوهش، پاسخ به این پرسش است که آیا الفاظ متداولی همچون آب، آسمان، زمین، دست، آمدن و ... که در متون دینی برای برخی از حقایق غیر مادّی و غیر محسوس بهکار رفتهاند، در اصل تنها برای برخی از امور محسوس و مادی وضع شدهاند؛ به گونهای که استعمالشان برای امور غیر محسوس، مجازی باشد و یا موضوع له آنها به گونهای است که مصادیق غیر مادّی این امور را نیز در بر میگیرد؟ این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی، ابتدا با ارائه نمونههایی از کلمات اهل معرفت اثبات کرده است که دستکم پارهای از آنان از ایده وضع الفاظ برای روح معانی دفاع میکنند. همچنین استعمال این الفاظ برای مصادیق مجرّد و غیر مادّی را استعمالی حقیقی و غیر مجازی میشمارند. این نوشتار در ادامه ضمن تأیید اصل این نظریه، تحلیلی اصولی و زبانشناختی را درباره آن ارائه نموده است.
In what presented here, the author has dealt with whether current words such as water, the sky, the earth, hand, coming … used in religious texts for immaterial and none-sensible entities and events have first been coined for some material things. As it were, have they been coined for material things in a way that their literal applications include immaterial entities, too; or they have mainly and originally been coined for material signified in a way that their application for immaterial entities is metaphorical. Having made use of descriptive-analytic method, the author has first proved that at least some people of knowledge have defended the theory of coining words for the spirit of meanings through samples cited from them. They have also regarded the application of those words for immaterial and incorporeal instances literal rather than metaphorical. He then goes on to confirm the very theory carrying out a methedological and linguistic analysis about it
خلاصه ماشینی:
برخی از سخنان اهل معرفت در این زمینه پيش از آنکه نظر برخی از اهل معرفت در اين مسأله به تفصيل نقل شود، اجمالاً بايد توجه داشت که از نظر ايشان، الفاظ نه براي مصاديق مادي و محسوس، بلکه براي روح معاني وضع شدهاند و همين امر موجب آن ميشود که از طرفي استعمال الفاظ رايج در زبان عرفي براي امور ماورائي و فراطبيعي همچون خدا و صفات وي و همچنين فرشتگان و جهان آخرت استعمالي حقيقي باشد و از طرف ديگر مشکل تشبيه و تجسيم نيز منتفي شود؛ چنانکه ايشان با توجه به نکته مزبور، مخاطبان قرآن را به لزوم تلاش براي ارتقاء سطح فهم خويش از اين کتاب آسماني و محدود نماندن در ظواهر و مراتب اوليه معاني واژگان قرآني فرا ميخوانند.
Table of Content Islamic Psychology and Philosophy on Emotion / Mas'ud Azarbayejani 224 A Revision in the Definition and Classification of the Intelligibles / Muhammad Sarbakhshi 223 Criticism of Networked Realism / Ibrahim Dadjoo 222 A Solution to the Semantic Challenge of Justice / Mahdi Shajarian 221 Mulla Sadra on Contingent-God Samadi Relation (a critical assessment) / Mohammad Mostafaee 220 Divine Knowledge of Things in Suhrawardi's Viewpoint and Its Comparison to Transcendent Theosophy in Allama Tabatabaii's Account / Sayyidah Insiyyah Mousavi Amiri, Sayyid Ahmad Fazeli 219 Religion and Transcendent Theosophy on The Features of Bodies in the Imaginal World / Ahmad Shahgoli 218 The Theory of Coining Words for the Spirit of Meanings / Husain Mozaffari 217 In The Name of Allah A Scientific – Research Quarterly Journal Hikmat-e-Islami Vol. 7 , No. 3, Autumn 2020 ISSN: 2423-5105 Editorial Board (Sort by name): Masud Azarbaejani (Professor) Ezz- o-din Rezanejad (Associate Professor) Hassan Ramezani (Assistant Professor) Ali Shirvani (Associate Professor) Muhammad Fanaei Eshkevari (Professor) Mojtaba Mesbah (Associate Professor) Hassan Moallemi (Associate Professor) Emotion أستاذ وعضو الهيئة العلميّة لمركز بحوث الحوزة والجامعة mazarbayejani110@yahoo.