چکیده:
دوبوار و باتلر از برجستهترین متفکرانی هستند که بر ضرورت خوانشی مجدد از سوژه و هویت جنسیتی تأکید کردهاند. تلاش آنها در یافتن معنای سوبژکتیویسم با ضرورت ساختگشایی معانی جنس و جنسیت همراه بوده است. بر همین اساس، با محورقراردادن مفهومِ شدن (دوبوار) و اجراگری (باتلر) به جستوجوی تغییر ذهنیت جنسیتی (دوبوار) و تکثر هویت جنسیتی (باتلر) پرداختهاند. باتلر در آغاز با نظرهای مشترکی با دوبوار شروع کرده است و وامدار برخی از مهمترین مفاهیم اندیشة وی است؛ اما تفاسیر و نتایج اندیشهاش گستردهتر و متفاوتتر از دوبوار است. دوبوار با تبیین ماهیت برساختگرایانة هویت جنسیتی، تغییر ذهنیت را بهقصدِ پایاندادن به تقابلهای دوگانة مردانهـزنانه ارائه کرده است. باتلر با اذعان به ماهیت فرهنگیِ هویت جنسیتیْ اَشکال مختلف قدرت و تقابلهای دوگانۀ آن را افشا کرده و تکثر هویت جنسیتی را بهقصدِ پایاندادن به ایدئولوژی جنسیت مطرح کرده است. بهزعمِ باتلرْ اگرچه نگرشهای برساختگرایانة دوبوار در حوزة هویت جنسیتی و شکلگیری سوژة زن تأثیر بسزایی را در تدوین آرای وی داشته است، درنهایتْ نگرش وی دربارة هویت جنسیتی تقلیلگرایانه است و در همان چهارچوب دوگانهانگاری نفسـبدن دکارت ارائه شده است.
De Beauvoir and Butler are the most prominent thinkers who have emphasized the necessity of re-reading the subject and gender identity. Their attempt to find the meaning of subjectivism has been accompanied by the necessity to deconstruct the meanings of sex and gender. Accordingly, by focusing on the concept of becoming (De Beauvoir) and performance (Butler), they have sought to change the gender mentality (De Beauvoir) and the plurality of gender identity (Butler). Although Butler started with De Beauvoir with common points of view and owes some of the most important concepts of her thought, her interpretations and results of her thought are broader and more different than De Beauvoir. Explaining the constructivist nature of gender identity, De Beauvoir proposed a change of mindset to end the binary oppositions man-woman. Recognizing the cultural nature of gender identity, Butler exposes the various forms of power and its binary opposites and proposes the plurality of gender identity with the intent of ending gender ideology. According to Butler, although De Beauvoir’s constructivist views on gender identity and the formation of the female subject have had a significant effect on the formulation of her views
خلاصه ماشینی:
بهزعمِ باتلرْ گرچه دوبوار با شعار تقدم وجود بر ماهیت خواهان این است که زنان به سوژهای وجودی تبدیل شوند و در جهانشمولیتی انتزاعی جای گیرند، موضع وی همچنین دلالت بر پذیرش بنیادی ِتنزدایی از سوژة مذکر دارد و این مسئله نتیجة ماندن وی در همان چهارچوب دوگانهانگاری نفسـبدن و بازتولید اندیشة دکارتی مبنیبر تمایز آزادی و بدن است (Butler, 1990: 11 & 12).
پرسشهای راهبر ما در این پژوهش عبارت است از: دوبوار و باتلر چگونه برپایة مختصات اندیشهشان خوانشی جدید از سوژه و هویت جنسیتی ترسیم کردهاند؟ وجوه اشتراک و اختلاف ایندو در این باب چیست؟ چگونه دوبوار راه را برای طرح مهمترین مبانی نظریة هویت سیاست در باتلر هموار ساخته است؟ نقطة گسست باتلر از دوبوار در شکلگیری سوبژکتیویته و هویت جنسیتی کجاست؟ و درنهایت چگونه باتلر با بهکارگیری مفهوم شدن در اندیشة دوبوار، معنای عامتر و گستردهتری از سوژه و هویت ارائه میکند؟ بر همین اساس، در این پژوهش با روش توصیفیـتحلیلی و تطبیقی ابتدا به توصیف و تحلیل بستر فکری و اجتماعی جنس دوم و آشفتگی جنسیتی پرداخته میشود.
بدن بهمثابة امری زیستشناختی یا برساختگرایانه مسئلة محوری که پس از انتشار جنس دوم بسیار مورد تفاسیر متعدد و گاهی متعارض قرار گرفته است، نگرش دوگانة زیستیـبرساختی دوبوار به بدن است، نزد دوبوار زن ازسویی بهنحوِ منفی در چهارچوب جبری زیستشناختی واقع شده است و ازسوی دیگر، تواناییِ برساختن هویت جنسیتی خود را دارد و این تلفیق دوگانه، موجب تبیینهای متناقض و نامنسجم در اندیشة وی شده است (Ruth, 2017: 73).