چکیده:
پیادهسازی هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و مدیریت دانش در بانک ملت است. بدین منظور از مدل رفتار شهروندی سازمانی ارگان شامل پنج بعد نوع دوستی، ادب، وجدان کاری، جوانمردی و ادب شهروندی و مدل مدیریت دانش از نیومن و کنراد شامل چهار بعد خلق دانش، حفظ و نگهداری دانش، انتقال دانش و به کارگیری دانش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کارکنان ستاد مرکزی بانک ملت میباشد که از میان آنها نمونهای به حجم 85 نفر به طور تصادفی انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای شامل 35 سوال است که پایایی کل آن با روش آلفای کرونباخ ( 853/0=α ) مورد تأیید قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامهها، دادههای حاصله تلخیص و طبقه بندی شده و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر تأیید تمام فرضیههای تحقیق است. به عبارتی رابطه معناداری بین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی و تمام ابعاد مدیریت دانش (خلق دانش، حفظ و نگهداری دانش، انتقال دانش و به کارگیری دانش ) وجود دارد. همچنین در سطح کلی میتوان گفت بین رفتار شهروندی سازمانی و مدیریت دانش در بانک ملت رابطه مثبت و معناداری برقرار است.
خلاصه ماشینی:
همچنين در سطح کلي مي توان گفت بين رفتار شهروندي سازماني و مديريت دانش در بانک ملت رابطه مثبت و معناداري برقرار است .
زيرا با وجود مدلهاي بسيار در اين زمينه و همپوشاني بسياري که بين آنها ديده مي شود، شايد بتوان گفت معتبرترين نوع تقسيم بندي درباره مؤلفه هاي رفتار شهروندي سازماني، توسط ارگان ارائه شده که در تحقيقات بسياري نيز مورد استفاده قرار گرفته است (زاهدي، ١٣٨٧).
مدل مفهومي پژوهش هدف تحقيق پيش رو بررسي رابطه بين رفتار شهروندي سازماني و مديريت دانش در بانک ملت است .
بر اين اساس يک فرضيه اصلي و دو فرضيه فرعي تنظيم شده است : فرضيه اصلي : بين رفتار شهروندي سازماني و مديريت دانش در بانک ملت رابطه معناداري وجود دارد.
جدول ١ - ضريب آلفاي کرونباخ متناظر با هر يک از ابعاد تحقيق متغير مؤلفه ضريب آلفاي هر ضريب آلفاي هر ضريب آلفاي کل (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي پژوهش فرضيه اصلي : بين رفتار شهروندي سازماني و مديريت دانش رابطه معناداري وجود دارد.
از آنجا که سطح معنارداري در تمامي موارد کوچکتر از ٠/٠٥ است ، با اطمينان ٠/٩٥ مي توان گفت بين متغير مديريت دانش و ابعاد رفتار شهروندي سازماني رابطه مثبت و معناداري برقرار است .
فرضيه فرعي دوم: يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه فرعي دوم حاکي از اين است که رفتار شهروندي سازماني رابطهمثبت و معناداري با ابعاد مديريت دانش يعني خلق دانش ، حفظ و نگهداشت دانش ، تسهيم دانش و به کارگيري دانش در بانک ملت دارد (جدول شماره ٤).