چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رضایت شغلی از طریق تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی، و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دبیران دوره اول متوسطه اداره آموزش و پرورش منطقه 13 شهر تهران به تعداد 400 نفر بوده است که 196 نفر دبیر با استفاده از جدول کرجسی- مورگان انتخاب گردید. در انتخاب نمونهها از روش تصادفی ساده استفاده شد. دادههای این پژوهش از طریق مطالعات کتابخانهای و میدانی همراه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها از کولموگروف اسمیرنوف، KMO و بارتلت و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد میان رضایت شغلی و تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد که نشاندهنده اهمیت بهرهگیری این مفاهیم در رفتار شهروندی سازمانی دبیران است. در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهادهایی ارائه شدهاست.
خلاصه ماشینی:
لـذا مـا در اين پژوهش تأثير رضايت شغلي و تعهد سازماني دبيران بر بهبود رفتارهاي شهروندي سـازماني آن هـا مورد بررسي قرار گرفته است .
با توجه به هدف اصلي تحقيق ، چارچوب نظري اين تحقيق بر اساس مدل تحقيق ديويـد اي و توماس لي (٢٠٠٨) که به بررسي نقش تعهد سازماني بر ارتباط بين رضايت شـغلي و رفتـار شـهروندي سازماني در گروه هاي خودگردان و تحقيق حسن رضا زين آبادي (٢٠١٠) به مطالعه تأثير رضايت شغلي بر رفتار شهروندي سازماني معلمان شهر تهران پرداخته اند قرار دارد.
همان طور که در جدول ٢ نيز آمده است ، در مورد روابط بين اجزاي مدل اين نتايج بدست آمده است : - رضايت شغلي بر تعهد عاطفي کارکنان اثر مستقيم (٠/٤٦) و معنادار (٥/٥٣) دارد لذا فرضـيه فرعي اول تحقيق تاييد مي شود.
M. (2004)," The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty", International Journal Of Service Industry Management,Vol. 15,No. 1,pg.
, (2000)," Organizational citizenship behaviors: a critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research", Journal of Management, Vol. 26, No. 3.
J. (2002)," Work values and organizational citizenship behavior: values that work for employees and organizations", Journal of Business and Psychology, Vol. 17, No. 1, pg.
M. (1994)," Organizational citizenship behavior: construct redefinition, measurement, and validation", Academy Of Management Journal, Vol. 37, No. 4, pg.