چکیده:
زمینه و هدف: تمایل به انجام رفتارهای سازنده و داوطلبانه و همکاری مؤثر با کارکنان به شناخت و بهسازی بسترهای مناسب نیاز دارد. بدین منظور پژوهش حاضر نقش ارتباطات درونسازمانی را با میانجیگری ابهام در نقش و تعهد سازمانی بررسی کرده است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری آن را کارکنان شرکت آب منطقهای استان گیلان به تعداد 1008 نفر تشکیل میدهند که از میان آنها 278 نفر به صورت تصادفی عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده با کمک پرسشنامه به روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.الاس تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتهها: ارتباطات درون سازمانی با تعهد سازمانی رابطه مستقیم و با ابهام نقش رابطه معکوس دارد. تعهد سازمانی نیز با رفتار فرانقش و همکاری کارکنان رابطه مستقیم و ابهام نقش با رفتار فرا نقش رابطه معکوس دارد ولی رابطه آن با همکاری کارکنان تایید نشد. نتیجهگیری: بهسازی ارتباطات درونسازمانی میتواند با افزایش آگاهی و علاقمندی نسبت به اهداف و ماموریت سازمان و نقش مورد انتظار از کارکنان تمایل به انجام رفتارهای فرانقش و همکاری برای دستیابی به این اهداف را تقویت کند.
Background & Purpose: The main purpose of this study was to investigate the effect of intra-organizational communication on employees’ extra-role behaviors and engagement with the mediating role of role ambiguity and organizational commitment. Methodology: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection and analysis. The statistical population of the study is the employees of Guilan Regional Water Company. The number of employees of this company is 1008 people. The sample size, using the sampling formula from the limited statistical population, is 278 people. SPSS and Smart PLS software, in the form of Structural Equation Modeling (SEM), were used to analyze the research data. Findings: The results showed that inter-organizational communication has a direct relationship with organizational commitment and an inverse relationship with role ambiguity. Organizational commitment also had a direct relationship with employees’ extra-role behaviors and engagement. Role ambiguity has an inverse relationship with extra-role behavior, but its relationship with employee engagement was not supported. Conclusion: In this study, it was found that inter-organizational communication has a direct and indirect relationship with employee engagement and indirect relationship with extra-role behaviors. Indirect relationship is mediated through role ambiguity and organizational commitment.
خلاصه ماشینی:
ابهام نقش با اعمال فشار به افراد باعث کاهش سطح Thomas Hanaysha Min Wu & Chen Liu & Bellibas Lin & Ling شده و از این طریق زمینه را برای تضعیف عملکرد وظیفه، نارضایتی و اختلاف فراهم میسازد.
ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مدل مفهومی و فرضیات پژوهش هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ارتباطات درون سازمانی بر رفتار فرانقش و همکاری کارکنان با میانجیگری ابهام نقش و تعهد سازمانی با استفاده از تئوری محرک- ارگانیسم- پاسخ 1 است.
با توجه به مطالب بیانشده، ارتباطات درون سازمانی به عنوان محرک برای ابهام نقش و تعهد سازمانی (ارگانیسم) عمل کرده که در نهایت پاسخ بروز رفتار فرانقش و همکاری کارکنان را به همراه خواهد د > برای پاسخ به سؤال اصلی پژوهش، با توجه به مطالب بیانشده، الگوی زیر با مطالعه و بررسی الگوهای مرتبط پیشین و روابط بین متغیرهای پژوهش و در قالب یک مدل تلفیقی ارائه شده > شکل 1.
آزمون فرضیات میانجیگری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر ارتباطات درون سازمانی بر رفتار فرانقش و همکاری کارکنان با توجه به نقش میانجی ابهام نقش و تعهد سازمانی در شرکت آب منطقهای استان گیلان است.
از طرف دیگر در این پژوهش نقش میانجیگری متغیرهای ابهام نقش و تعهد سازمانی در رابطه بین ارتباطات درون سازمانی با بروز رفتار فرانقش و همکاری کارکنان نیز مورد بررسی قرار گرفت.