چکیده:
آگاهی از شبکه ارتباطی عالمان امامی و نحوۀ ارتباطات آنها با مرکز هر دوره، امری اثرگذار در شناخت ما از اندیشمندان کمتر شناخته شدۀ مناطق مختلف است. امری که توجه به آن از جنبههای مختلفی همچون روابط استاد- شاگردی (عالمپروری)، اثربخشی تفکرات و نیز نوع و محتوای آثار تولید شده حائز اهمیت است. از اینرو در پژوهش حاضر، با تمرکز بر کراجکی (م. 449) به عنوان یکی از علمای شام، رابطۀ استاد- شاگردی او با زعمای مکتب بغداد مورد توجه قرار گرفته و سپس تاثیر آن بر عملکرد علمی کراجکی در شام بررسی شدهاست. نتیجۀ این پژوهش توصیفی- تحلیلی حاکی از آنست که طوسی استاد کراجکی نبوده، همانطورکه میان کراجکی و سید مرتضی با وجود قرابت فکری، رابطۀ استاد- شاگردی وجود نداشتهاست. از میان زعمای مکتب بغداد، شیخ مفید تنها استاد کراجکی بودهاست. ارتباطی که بر آراء فقهی، کلامی و اندیشۀ سیاسی او تاثیر گذاردهاست. انتخاب موضوعات آثار تالیفی او را تحتالشعاع قرار داده، بر گزینش و نحوۀ نقل روایات تاریخی در آثار این اندیشمند موثر بوده و در گسترش مکتب متکلمان در شام نقش داشتهاست.
Awareness of the communication network of Imami scholars and the way they communicate with the thriving center of each period is effective in recognizing us from lesser-known scholars in different regions who have been effective in expanding and consolidating Imami Shiism in all parts of the Islamic world.It is important to pay attention to it in various aspects such as teacher-student relations,the effectiveness of thoughts, as well as the type and content of the works produced.Therefore,in the present study,focusing on Karajaki(d. 449) as one of the Levant scholars, his master-student relationship with heads of the Baghdad school has been considered and then the effect of this on Karajakichr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))s scientific performance in Levant has been studied.The result of this descriptive-analytical study indicates that Tusi was not a Karajaki master, just as there was no master-student relationship between Karajaki and Seyyed Morteza, despite her intellectual affinity.Thus, among the leaders of the Baghdad school,Sheikh Mufid was the only Karajaki master.A connection that has influenced his jurisprudential,theological and political views.The choice of subjects overshadowed his writings,influenced the selection and narration of historical narratives in the works of this thinker,and played a significant role in the development of the school of theologians in the Levant.
خلاصه ماشینی:
بر همین اساس ، در پژوهش حاضر با تمرکز بر ابوالفتح محمدبن علی بن عثمان کراجکی (متوفـای ٤٤٩ق ) به عنوان یکی از علمای شام ، رابطۀ استاد- شاگردی او با زعمای مکتب بغداد مورد توجـه قرار گرفته و تأثیر این امر بر عملکرد علمی کراجکی در شام بررسی شده است .
از ایـن رو، در پژوهش حاضر با تمرکز بر کراجکی به عنوان یکی از علمای تأثیرگذار بر برخـی از منـاطق شام در این دوره ، رابطۀ استاد- شاگردی او با زعمای مکتب بغداد مورد توجه قـرار گرفتـه و سپس تأثیر این امر بر حیات علمی کراجکی در شام بررسی شده است ؛ مسئله ای کـه دربـارٔە بخش ابتدایی آن اختلاف نظرهای فراوانی در پژوهش های انـدک حاضـر وجـود دارد و بـا ِاشراف بر آن می توان بخش دوم این پژوهش ، یعنی تأثیر ایـن ارتبـاط بـر عملکـرد و حیـات علمی کراجکی را که از دید پژوهشگران به دور مانده است ، بهتر درک کرد.
علاوه بر آن ، تعلـق او بـه مکتـب متکلمان نیز در نگارش این آثار مؤثر بوده است ؛ ٢ زیرا با حضور برخی از شاگردان طوسی در شام و مصر و ترویج آراء او، شاگردان مفید و سـید مرتضـی بـه دفـاع از آراء مکتـب متکلمان پرداخته اند (برای نمونه ن .
برای نمونه ، هنگـامی که کراجکی در کتاب التفضیل ، احتجاجات خود دربـارٔە فضـل امـام علـی (ع ) بـر همـۀ انسان ها به جز پیامبر(ص ) را بیان میکند، در تأیید گفته های خود به بـاور مشـابه سـید مرتضی در این باره اشاره کرده و آورده است : «کان یتعقـده الشـریف المرتضـی نضـرالله وجهه [...