چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش"مدیریت مهارت ودانش رفتار" بر خودکنترلی دستگیر شدگان جرایم اخلاقی بود. جامعه آماری شامل تعداد 150 تن از دختران و زنانی بود که در ظرف زمانی فروردین ماه۱۳۹۷ تا پایان خرداد ماه۱۳۹۷توسط پلیس به مرجع قضایی معرفی و بدون تشکیل پرونده برای حضور درکلاسهای مورد نظر هدایت شده و شامل آموزشهای فوق گردیدهاند که از این میان یک کلاس به تعداد۲۰ نفر مرکب از دختران و بانوانی که میبایست دراین طرح حضور پیداکنند به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در گروه آزمایش قرار گرفتند همچنین یک کلاس۲۰ نفره نیز از این افراد، توام با ثبت نام اولیه بدون ارایه آموزشهای مذکور به صورت نمونهگیری داوطلبانه در گروه گواه قرار گرفتند، ابزار سنجش مقیاس خود کنترلی (تانگی، ۲۰۰۴) بود، این طرح پژوهشی شبه آزمایشی بود، در این راستا برای دوگروه دریک مرحله پیش آزمون انجام وبرنامه آموزشی"مدیریت دانش رفتار"دریک دوره زمانی یک هفتهای به مدت۸ ساعت به گروه آزمایش ارایه گردید، پس از پایان دوره ودرمرحله بعدپس آزمون برای هر دو گروه انجام شد. برای برای تحلیل دادهها آز آزمون آماری تحلیل چند متغیره (ANCOVA) استفاده شد، نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مدیریت مهارت و دانش رفتار در خودکنترلی دستگیر شدگان جرایم اخلاقی موثر و میزان تاثیر آن ۳۰/ ۰ بوده است؛ یعنی ۳۰ درصد واریانس نمرههای خودکنترلی دستگیر شدگان جرایم اخلاقی، ناشی از عضویت گروهی (تاثیر متغیر مستقل) است.
The aim of this study was to determine “the effectiveness of skill management and behavior knowledge education“ on self-controlling behavior among who arrested of moral offences.Representatives consist 150 girls and women who arrested between April to June2018 andreffered to court by police without making judiciary case and guided to educational course .Among them a group (contains 20 girls and women )were selected through cluster random sampling and set in examination group .As well,other group (20 persons)without educations and throughearly registration were selected by voluntary sampling and set as control group . Assessment tools was TANGY self-control scale (Tangy 2004)and the plan was quasi-experimental research design.By this mean, the pretest was drawn for both group and then educational course was administrated at a weekly period for 8 hours for both groups.Finally٫ANCOVA test was used for an alysingdata. The results showed that “the skill management and behavior knowledge “education course impacts on self-controlling behavior among who arrested and its effectiveness was 30 percent (0/030). It means that ,30 percent of self-control behavior variance in arrested individuals has been due to membership in group.( the effect of independent variable )
خلاصه ماشینی:
1 Mayer &Salovey 2 Chauchard ,Copersino, Heishman&Gorelick 3 Visser جامعه آماری شامل زنانی است که در تعامل پلیس امنیت اخلاقی و مرجع قضایی در طی سه ماهه اول سال ١٣٩٧به کلاس های آموزشی هدایت شده بودند.
Personality Traits Predicting Self-Control and Emotional Regulation in Practitioners, Analysis of Crime Based on Personality Psychology, Social Order Quarterly, Ninth Year, No. 2, 18-1.
Evaluation of the effectiveness of social security education on promoting social awareness and legality of female high school students in Bushehr, Journal of Social Security Studies of the Police of the Islamic Republic of Iran, Volume (8) No.
The effect of life skills training on mental health and individual-social adjustment of first year high school male students in Shush city.
The effect of life skills training on self-efficacy and increasing happiness of female students in the second year of high school in the 4th district of Isfahan, Journal of Counseling Research, Volume (15) No.
Coping Strategies with Quality of Life: The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Skills, Journal of Clinical Psychology, Institute of Humanities and Cultural Studies, Vol.
The Effect of Creative and Critical Thinking Skills Training on Adolescents' Psychological Welfare, Journal of Psychological Research, University Jihad Scientific Information Center, Volume (2), Number (5), pp.
Investigating the effect of teaching creative thinking and critical thinking skills on the psychological well- being of female high school students in Jahrom, Journal of Thought and Child, Year (5), No.