چکیده:
مناجات یکی از نیازهای فطری بشری است و در آثار عارفان و شاعران نمود بیشتری دارد. شیخ فرید الدین عطار نیشابوری از سردمداران شعر عرفانی فارسی در جای جای آثار خود در صدد فرو نشاندن عطش ناشی از عشق به خداوند است. وی در آثار خود گاهی به مناجات مستقیم با خدا و گاه از زبان قهرمانان داستانهایش با پروردگار به راز و نیاز پرداخته است. مناجاتهای موجود در منظومههای او گاه به منظور ستایش محض خداوند، گاه برای رفع نیاز خود یا دیگری و گاه به جهت شکایت و اعتراض صورت گرفته است. یکی از ویژگیهای انحصاری عطار در سرودن مناجات، آوردن مناجات پس از نقل حکایت است به گونهای که مضمون مناجات مشابه با مضمون حکایت است و عطار از مضمون حکایت الهام میگیرد و خود را به شخصیت داستانی مانند میکند و با این روش عرض نیاز میکند. الهینامه پر مناجاتترین اثر عطار است که مناجات اولین آن ستایش محض خداست و از همان آغاز تقاضا و عرض نیاز مطرح است و عطار خواهان رحمت و بخشایش خداوند است. بیشتر مناجاتهای غیر مستقیم عطار در این منظومه به صورت مناظره میان شخصیت داستانی حکایت با خداوند یا جبرئیل، هاتف و یا ندای غیبی است. این پژوهش به بررسی و تحلیل محتوایی مناجاتهای عطار در این منظومه میپردازد.
Prayers are one of the innate needs of human beings and more visible in the works of mystics and poets.
Sheikh Farid al-Din Attar Neyshabouri, one of the leaders of Persian mystical poetry, is trying to quench his
thirst for love of God. In his works, he sometimes prays directly to God and Sometimes, in the language of
the heroes of stories, he deals with mystery and need for God. Prayers in his poems are sometimes for the
pure praise of God, sometimes for the needs of oneself or others, and sometimes for complaint and protest.
One of Attar's exclusive characteristics in composing prayers is to bring prayers after narrating the story in
such a way that the content of the prayers is similar to the content of the story. Attar is inspired by the
content of the story and pretends to be a fictional character, in this way he states the need.Elahiname is the
most praiseworthy work of Attar's work, the first of which is the pure praise of God, and from the very
beginning, there has been a demand and a wide range of needs, and Attar wants God's mercy and
forgiveness. Most of Attar's indirect prayers in this mathnavi are in the form of a debate between the fictional
character of the story of God or Gabriel, Hatef, or the unseen voice. This research examines and analyzes the
content of Attar's prayers in this mathnavi.