چکیده:
< p>ساختمان عالی قاپو در طی مراحل متوالی از هسته کوچک اولیه به وضع فعلی مبدل گردیده و عقاید و نظرات شاهان به عنوان سفارش دهنده بر شکل گیری این کاخ تاثیر بسزایی داشته است. عالی قاپو با عنوان دولتخانه علاوه بریک مکان حکومتی محل حل و فصل امور مردمی نیز بوده است. از این جهت در تزیینات و اجرای شیوه های طبقات تفاوت بسیاری دیده شده است. هدف از این پژوهش بررسی سیر تحول و تغییرات نقوش اسلیمی در طبقات کاخ عالی قاپو است. همچنین به شناسایی انواع مختلف اسلیمی و روش اجرایی آنها در طبقات عالی قاپو پرداخته است و در پی آن پاسخگو به سوالات زیر می باشد. تفاوت و تشابه انواع اسلیمی در طبقات مختلف این بنا چیست؟ شیوههای اجرایی در طبقات کاخ عالی قاپو چه می باشد؟ آیا در این نقشمایه از یک الگوی کلی در تمام طبقات استفاده شده است؟ بدین منظور داده های مقاله با روش میدانی از تمام طبقات، عکسبرداری و با جستجوی کتابخانهای گردآوری شده سپس با روش توصیفی ـ تطبیقی داده ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق نشان می دهد شیوه های اجرایی در طبقات دوم، سوم و ششم از نقاشی به همراه کشته بری بهره گرفته درحالی که در طبقات دیگر فقط از نقاشی استفاده شده است. همچنین مشخص شد که طبقات اول و دوم که در رفت و آمد مردم و در پیوند با بازار بوده نقوش و شیوه-های اجرایی آنها سادهتر و از تنوع کمتری برخورداراست اما در طبقات سوم و ششم با توجه به کاربرد شاهانه آنها نقوش پیچیده تر و با شیوههای متنوع اجرا شده است.
The ALI QAPU building has reached its current situation from the initial small core after consecutive changes, and SAFAVI kings’ beliefs and opinions as employers were influential on the palace’s creation. ALI QAPU, as a government house, was a place for resolving public affairs besides of being a governmental place. As a result, significant distinctions are observed in the decorations and implementation techniques among different floors. The purpose of this research is to study the process of changes in used arabesques in ALI QAPU’s floors. Furthermore, the recognition of distinct types of Islamic patterns, and the procedure of their implementation in different floors of ALI QAPU are compared, and then answers of following questions are provided. What are the differences and similarities of different types of arabesques in different floors of this building? What are the implementation techniques in different floors? Is a general pattern is used in this motif in designing all floors? To response the questions, the needed data for article were gathered through an onsite visit, taking photographs, and library research. In the next step, the data were analyzed with a descriptive-comparative method. The research’s results show that in second, third, and sixth floors, painting is used with “Koshte_Bori”, while in other floors only painting is used. The patterns and implementation techniques are more simple and less various in first and second floor as they were accessible to people and connected to bazaar while from third to sixth floor, as they were separated and only accessible to kings, the patterns and implementation techniques are more complicated and various.