چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، سنجش سیستم مدیریت کیفیت در سازمان ورزش شهرداری تهران براساس مدل ISO 9000 بود. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (200=N) که براساس جدول مورگان 127 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری، پرسشنامۀ سیستم مدیریت کیفیت (QMS) برگرفته از سازمان ملی استاندارد ایرلند بود که روایی صوری و ظاهری آن توسط متخصصان تایید شد و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمد (823/ 0=α). بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری (SPSS) استفاده شد و تحلیلهای مربوط به مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آموس (AMOS) انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمامی مولفههای (QMS) در این پژوهش از بار عاملی قابل قبولی در سطح معناداری کمتر از 05/ 0 برخوردار بودند. همچنین براساس مقادیر بارهای عاملی، مولفۀ ارزیابی عملکرد با بار عاملی 85/ 0 و مولفۀ ماهیت سازمان و بهبود فرایندها با بار عاملی 80/ 0 مهمترین عوامل سیستم مدیریت کیفیت بودند. بنابراین زمانبندی مناسب در توسعۀ مراحل سیستم مدیریت کیفیت در ارائۀ خدمات به شهروندان، برقراری ارتباط مناسب با کارکنان از سوی مدیریت، ارزیابی دورهای برای تضمین کیفیت خدمات ورزشی و توجه به نیازهای ورزشی شهروندان و اهتمام به ارزیابی عملکرد کارکنان پیشنهاد میشود.
The aim of this study was to assess the quality management system in Sport Organization of Tehran Municipality based on ISO 9000 model. The statistical population of the study consisted of all experts of Tehran Municipality Sport Organization (N = 200). 127 subjects were selected as the sample based on the Morgan table. QMS questionnaire derived from the National Standards Authority of Ireland was used to collect data. The face validity of the questionnaire was confirmed by experts and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability (α = 0.823). Statistical software of SPSS was used for data analysis. AMOS software was used for the analysis of structural equation modeling. Results showed that all components of the quality management system examined in this study had acceptable factor loading at the significance level of less than 0.05. Also, the most important factors in quality management system according to factor loading values, were the performance evaluation factor (factor loading =0.85) and the nature of organization and processes improvement factor (factor loading=0.80). Therefore, the study suggests appropriate timeline for developing the stages of quality management system to provide services for citizens, establishing appropriate management communication with the staff, periodic evaluation to guarantee the quality of sport services, paying attention to the citizens' sport needs, and trying the evaluation of staff performance.