چکیده:
این مقاله به تبیین مدل مفهومی به کارگیری مدیریت دانش در امور پلیسی براساس ماتریسSWOT پرداخته است. اساس اقدام و عملکرد راهبردی، بر شناخت شرایط داخلی و خارجی سازمانها قرار دارد. برای اینکه نیروی انتظامی در رسیدن به مأموریت خود موفق گردد باید شرایط درون و برون سازمانی تاثیرگذار بر سازمان خود را به خوبی شناسایی نماید. بنابراین، محیط خارجی نیروی انتظامی در قالب شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی به منظور تعیین نقاط فرصت و تهدید و محیط داخلی نیز در قالب نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار میگیرد. به کارگیری دانش مهمترین فعالیت چرخه مدیریت دانش میباشد. در واقع اگر این مرحله به درستی و پیروزمندانه انجام نپذیرد، سایر فعالیتها بیهوده تلقی میشود. بنابراین مدیریت دانش زمانی موفق به حساب میآید که دانش مورد استفاده قرار گیرد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و برای گردآوری دادهها به منظور دستیابی به نتایج تحقیق، از ابزار کتابخانه ای، اینترنت، کتب و مقالات علمی فارسی و لاتین و پایان نامههای مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شدهاست. در نهایت با تحلیل نتایج و مقایسههای انجام شده، به تبیین مدل مفهومیِ به کارگیری مدیریت دانش از طریق بررسی سه فاز، کشف اولیه و تجزیه اطلاعات، تولید دانش، بهبود آینده گزینههای مدیریت دانش در نیروی انتظامی پرداخته شده است.
This paper explains the use of the conceptual model of knowledge management in police affairs based on SWOT matrix. The cornerstone of strategic measures and performances is based on recognizing the organization's internal and external conditions .In order to be successful in its mission, the police must identify the influential external and internal factors. Thus, the external environment in the political, economic, social and technological conditions must be examined to determine the opportunities and the threats; and also the positive and negative points of the internal environment must be explored. Applying knowledge is the most important activity in the knowledge management cycle. In fact, if this phase is not done properly, all other activities will be fruitless. Hence, knowledge management is only successful when knowledge is used. The method used in this study is descriptive-analytic, and in order to collect data, the Internet, books and scientific articles in Persian and English, and also related theses were utilized. Finally, by analyzing the results, the conceptual model in applying knowledge management through three phases – initial discovery, and analyzing the information, developing knowledge, and improving the future – are examined.