چکیده:
مقصود این نوشته» تبیین نقش آخرت شناسی و معادباوری در اثبات ضرورت حکومت
دینی است. از جمله عرصههای تعامل عقل و وحی آخرت شناسی است که نصوص دینی
آفاق جدیدی را برای تامل عقلی گشودهاند و قلمرو شناخت را تا فراسوی مرگ توسعه
دادهاند. توجه به حیات اخروی موجب تکمیل برهان حکما بر ضرورت نبوت و دفع
اشکالات آن میشود. لزوم حکومت وسیاست تابع قواعد دینی» مبانی مختلفی دارد که اهم
آن را میتوان باور به تاثیر عقاید و اخلاق و کنشهای انسان در نحوه زیستنش در جهان
آخرت دانست. اهمیت سعادت و شقاوت اخروی به گونهای است که حتی احتمال آن هم
برای اثبات نامعقول بودن حکومت و سیاست غیردینی کافی است. به حکم عقل هر نظم و
تدبیر مدنی بدون پیوست آخرت شناسانه» سفیهانه است و توجه به حیات اخروی و غایت
نهایی سیر انسان موجب بصیرت در نظر و قوت در عمل است.
In what follows, the author intends to study eschatology in order to
vindicate the necessity of Islamic government. Eschatology constitutes
some fields of faith and reason transactions in the course of which
religious texts have opened new horizons for intellectual contemplations
expanding on the scope of knowledge beyond death. The hereafter life has
helped metaphysician’s argument for the necessity of prophets and cleared
up the related objections. Theocracy has its own various foundations the
most important of which are our belief in creeds moralities and the role of
our adopted treatments here in the lifestyle of the hereafter. The
significance of hereafter happiness or damnation is too critical to ignore
the importance of religious government so that the mere probability
suffices to prove the irrationality of irreligious government and politics.
According to the intellect, every civil administration and discipline without
eschatological complement is foolish. Hereafter life and eschatology
provide us with insight in the mind and strength in practice.