چکیده:
حدیث در حوزۀ علوم اسلامی کمتر بهعنوان یک فرایند دیده شده است. از مقولۀ روش بودن، از خانوادۀ تاریخ بودن، ساختار مشخص داشتن و قصد ماندگاری از ارکان مهم این فرایند میراثی در اسلام است. طبقهبندی از مباحث اصلی فلسفه علم است و یکی از راههای تحلیل درست تاریخ، توجه به طبقهبندی تاریخی است. در علوم تاریخی، آنچه به یک طبقهبندی معنا میدهد، صرفاً امکان ذهنی و منطقی آن نیست بلکه واقعیت تاریخی نیز نباید از نظر دور ماند. ازاینرو اصلی را با عنوان «لزوم معناداری طبقهبندی» تعریف میکنیم و سه طبقهبندی «موضوعی»، «دورهای» و «شیعه-اهل سنت» را که بسیار مورد توجه است، بررسی میکنیم. تقسیم حدیث به شیعه و سنی از نمونه رایج این تقسیمها در تاریخ حدیث است. بهطور کلی تبیین روابط بین حدیث شیعه و سنی، مبتنی بر رویکرد تاریخی، این نتیجه روشن را به دنبال خواهد داشت که این طبقهبندی، دارای مبنای کاملاً قابل دفاعی در تحلیل دقیق تاریخ حدیث نیست؛ زیرا آنکه هریک از روابط پنجگانه، اعم از اتحاد، واکنش، متن و حاشیه، اقتباس و تمایز تنها با بخشی از احادیث و نه همۀ آنها مرتبط است. طبقهبندی مبتنی بر واقعیات تاریخی، از منطق قابل دفاعتری در تحلیل تاریخی حدیث برخوردار است.
Hadith is less seen as a process in the field of Islamic sciences. Being a method, being a member of the history family, having a clear structure and the intention to survive are important pillars of this inherited process in Islam. Classification is one of the main topics in the philosophy of science and one of the ways to analyze history correctly is to pay attention to historical classification. In the historical sciences, what gives meaning to a classification; It is not merely a mental and logical possibility; Nor should historical reality be overlooked. Therefore, we define the main one as the "necessity of meaningful classification" and the three classifications of "subject", "periodic" and "Shiite-Sunni" which are very important; We examine. The division of hadith into Shiites and Sunnis is a common example of these divisions in the history of hadith. In general, the explanation of the relationship between Shiite and Sunni hadith, based on a historical approach, will lead to the clear conclusion that this classification does not have a fully defensible basis in an accurate analysis of the history of hadith; Because each of the five relations, including unity, reaction, text and margin, adaptation and distinction, is related to only a part of the hadiths and not all of them. Classification based on historical facts has a more defensible logic in the historical analysis of hadith.