چکیده:
هدف از انجام این پژوهش ، سنجش کیفیت و میزان برخورداری زنان از سیستم حملونقل عمومی (اتوبوس) در دو حوزه جنو بغربی و شمالشرقی شهر مشهد است. ازاینرو در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و روش بهترین بدترین به بررسی سنجش کیفیت سیستم حم لونقل عمومی (اتوبوس) در دو حوزه جنو بغربی و شمالشرقی شهر مشهد جهت برخورداری زنان از آن، پرداخته شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی است. اطلاعات و دادهها، از طریق مطالعات میدانی با ابزار پرسشنامه از میان مخاطبان سیستم حملونقل عمومی (اتوبوس) در این دو حوزه و اطلاعات و آمارهای کتابخانهای و اسنادی بهدستآمده است. نتایج حاکی از آن است حوزه جنو ب غربی (مناطق برخوردار) که شامل دو منطقه 11 و 9 است با وزن 716 / 0 از کیفیت و میزان برخورداری بالاتری نسبت به حوزه شمالشرقی )مناطق کمبرخوردار( که شامل مناطق 2 ، 3 ، 4 ، 5 و6 است، برخوردار است. وزن حوزه شمالشرقی 284 / 0 است. ا ین وزن نشان از سیستم اتوبو سرانی ضعیف در این حوزه دارد و کیفیت و میزان برخوردا ری زنان ازسیستم حملونقل شهری در این نواحی بسیار پایین است.
In the first urban planning in the middle of the twentieth century, cities were traditionally considered to be segregated based on the separation of functions, meaning that women were more likely to be housework less naturally in urban spaces, also because urban architecture was in the hands of men. Women's needs for urban spaces were not considered, but this trend remained unchanged with increasing urbanization rates and the greater presence of women in urban spaces. Women have limited their active participation. On the other hand, the growing trend of cities with the rapid increase in motor vehicles, especially cars, and its widespread use in cities, especially Mashhad, has caused many problems such as severe environmental pollution, high traffic congestion. Excessive energy consumption has led to road insecurity and accidents. To reduce and solve these problems, the public transportation system has been set up by city managers as a powerful system. The purpose of this study is to measure the quality and enjoyment of women.The public transportation system (bus) is located in two areas, southwest and northeast. Therefore, in this research,using hierarchical analysis method and the best-worst and softest software method, quality assessment and evaluation of suggestions and solutions have been studied.It is the southwestern constituency (privileged areas) which includes two zones 11 and 9 with a normal weight of0.7and has a higher priority than the northeastern constituency (low-income areas) which includes areas 2, 3, 4, 5, 6. Northeast is 0.2. This weight indicates a weak bus system in this area
خلاصه ماشینی:
ازاین رو در این پژوهش ، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و روش بهترین - بدترین به بررسی سنجش کیفیت سیستم حمل ونقل عمومی (اتوبوس ) در دو حوزه جنوب غربی و شمال شرقی شهر مشهد جهت برخورداری زنان از آن ، پرداخته شده است .
مطالعه حاضر به مقایسه حوزه شمال شرقی و جنوب غربی شهر مشهد پرداخته و مقایسه این دو در جهت سنجش کیفیت و میزان برخورداری زنان از سیستم حمل ونقل شهری به خصوص سیستم اتوبوس رانی است .
در واقع نوآوری اصلی این تحقیق را میتوان اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت و میزان برخورداری زنان از سیستم حمل ونقل شهری با توجه به مطالعه موردی حوزه جنوب غربی و شمال شرقی شهر مشهد بیان کرد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) یافته ها پژوهش حاضر به دنبال اجرای فرآیند سلسله مراتبی و روش بهترین - بدترین ، با هدف بررسی کیفیت و میزان برخورداری زنان از سیستم حمل ونقل شهری با توجه به تحلیل میزان تاثیر متغیرهای تاثیرگذار، با دو معیار: الف ) عملکرد سیستم اتوبوس رانی و ب ) کیفیت خدمات رسانی سیستم اتوبوس رانی است که هرکدام از این معیارها دارای زیر معیارهایی هستند.