چکیده:
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی با ارتقاء در سرمایه فرهنگی در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 اصفهان انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان به تعداد 888 نفر که از بین آنها تعداد 276 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه مشارکت فرهنگی و پرسشنامه سرمایه فرهنگی بود. روایی سازه و پایایی آنها با آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss23 و amos23 تحلیل شدند.
یافتهها: میزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی با ارتقاء در سرمایه فرهنگی دانشآموزان معنادار است و بین این دو متغیر رابطه مستقیم و معنادار وجود داشت.
نتیجهگیری: با افزایشمیزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان میزان سرمایه فرهنگی افزایش مییابد.
Objective: The present study was conducted to investigate the relationship between participation in cultural activities and promotion in cultural capital in male high school students in District 3 of Isfahan.Methods: The present study was descriptive-correlation with the approach of structural equations. Cochran was determined and selected by stratified random sampling. The instruments used included a cultural participation questionnaire and a cultural capital questionnaire. The validity of the structures and their reliability were confirmed by Cronbach's alpha test. Data were analyzed using spss23 and amos23 software.Results: The rate of participation in cultural activities is significant with the promotion of students' cultural capital and there was a direct and significant relationship between these two variables.Conclusion: The amount of cultural capital increases with the increase of participation in the cultural activities of the male students of the second year of high school in the 3rd district of Isfahan.