چکیده:
محور آیه 37 سوره بقره، بیان دریافت کلماتی از جانب پروردگار، توسط حضرت آدم علیه السلام، برای جبران خسارت خسران ناشی از لغزش در پی ازلال شیطان و هبوط به زمین است. برای تحلیل معنایی و محتوایی و فهم کلام الهی در آیه مذکور، باید به معنا و مفهوم واژگان کلیدی آیه، سیاق آن و آیات قبل، بعد و حتی صدر و ذیل آن توجه داشت. چون معنا شناسی بر اساس نسبتهای بینامتنی، واژگان مرتبط را تحلیل میکند. لذا در آن، مقصود، بیان یک معنای محصل خاص نیست؛ بلکه کشف نوعی ارتباط شبکهای واژگانی، نسبت به یکدیگر است. نوشتار حاضر با بیان توصیفی تحلیلی و روش کتابخانهای انجام گرفته است و از آنجاکه در میدان معنایی، واژههایی هستند که با یکدیگر ارتباط معنا شناختی دارند و با هم به ذهن تداعی میکنند، یا ممکن است با هم به کار رفتهباشند، یا به جای یکدیگر استعمال شوند و در روابط همنشینی و جانشینی با هم بهکار بردهشوند؛ پس از معناشناسی کلمات الهی و تلقّی آن در نظام معنایی قرآن و علوم اسلامی، میکوشد تا به بررسی و تحلیل درباره تعلیم اسماء به حضرت آدم علیهالسلام و فرق آن با تلقّی کلمات الهی و گستره آن با توجه به دیدگاه برخی از مفسّران فریقین بپردازد. و با ژرفکاوی، ضمن اشاره به جایگاه والای پیامبراکرم صلّاللهعلیهوآلهوسلّم و اهلبیت معصومین علیهمالسلام در این آیه شریفه، درصدد پاسخگویی به برخی از شبهات پیشرو و ارائهی نظر برگزیده است.
The axis of verse 37 of Sura Baqarah is the expression of the words received from God by the Prophet Adam (A.S.) to compensate for the damage caused by the slip after Satanchr('39')s fall and fall to the earth. In order to understand the Divine Word in the above verse and semantic and content analysis, one must pay attention to the meaning and vocabulary of the verse and its context and the verses before, after and even above.
Following the semantics of divine words and their implication in the semantic system of the Qurchr('39')an and Islamic sciences, the present article attempts to analyze and analyze the teaching of nouns and their differences with the meaning of divine words and its scope according to the viewpoints of some of the interpreters of Friedrich. And deeply, while referring to the high position of the Prophet, peace be upon him, in this noble verse, he seeks to respond to such cases and previous doubts. Optional and commented