چکیده:
یکی از دلایل جاودانگی وجامعیّت اسلام، تطابق احکام آن با فطرت بشری است. برخی افراد این شبهه را مطرح کردهاند که جواز تعدد زوجات تا چهار همسر، با فطرت زن و حس انحصارگرایی او که تمایلی به حضور همسر دوم در کنار خویش ندارد، مغایر است.
پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، با مطالعۀ منابع تفسیری و روایی فریقین وبررسی آیات و روایات ناظر بر مساله، درپی دستیابی به پاسخ صحیح بوده و به این نتایج دست یافته است: با توجه به اهمیتی که اسلام برای حفظ بنیان خانواده در نظر گرفته، بنای اسلام بر تک همسری است و تعدد زوجات، به منظور حفظ جامعه از انحطاط و فساد در موارد ضرورت، تشریع شده و این حکم مغایرتی با فطرت زنانه ندارد. حس انحصارگرایی که در زنان نسبت به همسرشان وجود دارد، در راستای حفظ کانون خانواده بوده و این مساله درآیات قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، با مطالعة منابع تفسیری و روایی فریقین وبررسی آیات و روایات ناظر بر مسأله، درپی دستیابی به پاسخ صحیح بوده و به این نتایج دست یافته است: با توجه به اهمیتی که اسلام برای حفظ بنیان خانواده در نظر گرفته، بنای اسلام بر تک همسری است و تعدد زوجات، به منظور حفظ جامعه از انحطاط و فساد در موارد ضرورت، تشریع شده و این حکم مغایرتی با فطرت زنانه ندارد.
همچنین در این زمینه تاکنون کتابها و مقالات و پایاننامههایی به رشته تحریر در آمده است؛ از جمله کتاب تعدد زوجات و مقام زن در اسلام از علامه سید محمدحسین طباطبایی، حقوق خانواده (نکاح و انحلال آن) از حسین صفائی، پایاننامه بررسی فقهی وحقوقی تعدد زوجات از زهرا سلطانی، 1388، دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا، مقاله ازدواج مجدد در کشورهای اسلامی از فاطمه بداغی (فصلنامه مطالعات راهبردی زنان)، 1387، ش40، مقاله آیه تعدد زوجات، حکمی مطلق یا مشروط از مهدی حبیب اللهی (پژوهشنامه زنان)، 1394، ش 2 و...
جمعبندی بحث عدالت میان همسران از دو آیة مطرح شده، استنباط میشود که: اولاً: تعدد زوجات امری مباح برای مردان میباشد و حتی استحباب آن نیز وارد نشده است.
اگر مسأله تعدد زوجات و جواز آن برای مردان داده شده است، به این خاطر میباشد که اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین، میبایست از یک نوع انعطافپذیری در احکام تشریعی برخوردار باشد تا در موارد خاص و ضرورت، حکمی خاص جاری کند.
4. تعدد زوجات، با فطرت زنان مغایرت ندارد وحس انحصارگرایی زنان نیز در جهت حفظ کانون خانواده است که این مسأله در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته است.